keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Sähköpakettiauto kerää kiitosta käyttäjiltä

Käyttäjät ovat tyytyväisiä sähköpakettiautoon. Matkat suunnitellaan tarkemmin, jotta virta ei lopu kesken matkan. Huoltoasemille ei ole ikävä.



Useimmat käyttäjät ovat tyyty­väisiä Mercedes-Benz Vito E-Cell -sähköpakettiautoon ensimmäisten käyttökuukausien jälkeen. Sähköpakettiauton hyvänä puolena pidetään tankkaamisen välttämistä huoltoasemalla. Toisaalta auton tiheä lataustarve voi aiheuttaa hankaluuksia. Suomen kylmän talven todettiin hankaloittavan sähköauton toimivuutta ja käyttöä.

Sähköautoilun katsotaan vaativan matkojen tarkempaa suunnittelua. Auton toimintasäde on huomioitava erilaisissa tilanteissa. Aloittelevia sähköautoilijoita askarruttivat lyhyeksi koettu toimintasäde ja puutteelliset latausmahdollisuudet. Myös epävarmuus siitä, miten pitkälle akun virta kulloinkin riittää aiheutti pohdintaa. Kylmänä talviaikana sähköautoa käytettiin mielellään vain lyhyillä matkoilla, ellei matkan varrella ollut mahdollisuutta akun lataamiseen uudelleen.

tiistai 14. toukokuuta 2013

Sähköautoilun takapajula vai innovaatiokeskus?

Suomessa törmää usein asenteeseen, ettei sähköautoista ole meille vaihtoehdoksi. Asiaa perustellaan esimerkiksi kylmillä olosuhteilla ja pitkillä välimatkoilla. Sähköauto ei ehkä ole järkevin vaihtoehto kaikkiin käyttötarkoituksiin, mutta kaupunkiliikenteen hoitamiseksi ne ovat jo nyt erinomainen vaihtoehto, ABB:n toimitusjohtaja Tauno Heinola kirjoittaa.


Sähköautojen yleistymistä edesauttavat monet trendit: ilmastohaasteet pakottavat etsimään merkittäviä tapoja pienentää hiilidioksidipäästöjä, kuluttajat ovat entistä ympäristötietoisempia ja öljyriippuvuus on pulmallista monella eri tasolla.

maanantai 18. maaliskuuta 2013

Onko sähköauton pidettävä ääntä?

Suomessa valmistettava Fisker Karma -sähköauto on liki äänetön, mutta hitaassa vauhdissa siitä kuuluu Tron-nimellä kutsuttu ääni: matala, metallinen humina. Syynä on jalankulkijoiden turvallisuus. Japanissa vuonna 2010 ja Yhdysvalloissa vuoden 2011 alussa voimaan tulleiden lakien mukaan hybridi- ja sähköautojen on pidettävä muista taustaäänistä erottuvaa ääntä.

tiistai 5. maaliskuuta 2013

Suomi voi päästä sähköautomaiden eturiviin

Suomella on hyvät mahdollisuudet päästä sähköautomaiden eturiviin. Monet seikat puolustavat tätä näkemystä, vaikka sähköautot eivät ole vielä lyöneet itseään odotetulla tavalla läpi Suomessa, Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen kirjoittaa.




perjantai 30. marraskuuta 2012

WintEVE kehittää sähköajoneuvojen talvitestausosaamista

Pohjois-Suomen olosuhteet ovat erinomaiset sekä ajoneuvojen että niihin liittyvien teknologioiden testaamiseen. Lumi peittää maata puolisen vuotta ja pakkasta on parhaimmillaan yli -30 °C:ta.

Lisäksi alueen yritykset ovat kaupallistaneet arktisten olosuhteiden hallinnan sekä ajoneuvojen ja teknologian testaamiseen liittyvää osaamistaan. Näistä syistä useat autonvalmistajat tulevat talvisin testaamaan ajoneuvoja tai ajoneuvokomponentteja Pohjois-Suomeen.

maanantai 26. marraskuuta 2012

Nissan Leaf -sähköauto eVirtanen tekee sähköautoilua tutuksi Facebookissa

Energiateollisuus ry:lle keväällä 2012 hankitulle Nissan Leafille annettiin henkilöstön ideointikilpailun tuloksena nimeksi eVirtanen. Nimen myötä auton käytöstä Energiateollisuus ry:n, energia-alan ja sähköisen autoilun tunnettuuden lisäämisessä syntyi ideoita kuin itsestään.

Samana päivänä kuin työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Erkki Virtanen vihki auton käyttöön, avattiin eVirtaselle Facebookiin oma sivu. Sivujen tarkoitus on tehdä tutuksi sähköautoilua, liikenteen sähköistymisen edistymistä ja energiateollisuutta.





















Sähköauto eVirtanen Facebookissa:
www.facebook.com/SahkoautoeVirtanen

torstai 8. marraskuuta 2012

Framecar kiihdyttää tuotekehityksen vauhtia

Valmet Automotive on toteuttanut osana Tekes-rahoitteista Eco Urban Living -hanketta testialustan erilaisille sähköauton komponenteille ja järjestelmille. Framecar-nimellä tunnettu testialusta täydentää laboratoriotestejä, antaa käytännön kokemusta järjestelmien toiminnasta ja tuo lisää nopeutta niin Valmet Automotiven omiin kuin asiakkaidenkin EV-tuotekehitysprojekteihin.




Valmet Automotive on sähköautoteknologian edelläkävijöitä. Ensimmäiset sarjatuotantosähköautot yhtiö valmisti vuonna 2009, ja kokemusta on sittemmin tullut kahden täyssähköajoneuvon ja yhden hybridimallin valmistuksesta. Samalla sähköautoteknologia on noussut yhdeksi yrityksen tuotekehitysosaston painopistealueista.

Geneven autonäyttely on toiminut Valmet Automotiven sähköautostrategian näyteikkunana. Vuonna 2010 yhtiö esitteli EVAn, suomalaisen konseptisähköauton, jonka kehitystyön yhteydessä rakennettiin myös kotimaista kumppaniverkostoa.