maanantai 18. maaliskuuta 2013

Onko sähköauton pidettävä ääntä?

Suomessa valmistettava Fisker Karma -sähköauto on liki äänetön, mutta hitaassa vauhdissa siitä kuuluu Tron-nimellä kutsuttu ääni: matala, metallinen humina. Syynä on jalankulkijoiden turvallisuus. Japanissa vuonna 2010 ja Yhdysvalloissa vuoden 2011 alussa voimaan tulleiden lakien mukaan hybridi- ja sähköautojen on pidettävä muista taustaäänistä erottuvaa ääntä.

Tällä hetkellä äänen laatu ja voimakkuus on useimmissa maissa autonvalmistajien harkinnan varassa, mutta varoitusääniä ollaan standardoimassa eri puolilla maailmaa. Liian hiljaisten autojen pelätään aiheuttavan vaaratilanteita erityisesti näkövammaisille.

Varoitusäänten aiheuttama melu on herättänyt jo keskustelua, vaikka sähköautoja on liikenteessä vielä vähän. Esimerkiksi melusaastetta vastaan kampanjoiva NoiseOFF-ryhmä vastustaa keinotekoista melun lisäämistä autoihin.

EU:ssa kaavaillaan äänenvoimakkuuden rajoittamista enintään samankaltaisen polttomoottoriauton keskimääräiselle tasolle.

Minimivaatimuksia valmistellaan


Yhdysvalloissa liikenneministeriön alainen National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) esittää hybridi- ja sähköautojen äänille minimivaatimuksia. Äänen olisi kuuluttava alle 18 mailin (29 km/h) tuntinopeudessa. Sitä suuremmissa nopeuksissa NHTSA arvioi autojen tuottavan jo niin paljon ääntä, että pyöräilijät ja jalankulkijat havaitsevat ne ilman varoitusääniäkin.

Samanlaista asetusta valmistellaan parhaillaan Euroopan neuvoston työryhmässä ja EU:n parlamentissa. Asetus tulee voimaan aikaisintaan kahden vuoden kuluttua, mutta autoja Euroopan markkinoille tuovat valmistajat toteuttavat jo omia varoitusjärjestelmiään.

Karman "Tron" kuuluu kahdesta kaiuttimesta auton etuosassa ja kahdesta takaosassa. Ääni tuotetaan automaattisesti ja se muuttuu ajonopeuden mukaan.

”Erityisesti Fisker Karmaa varten suunniteltu ääni kuuluu selkeästi, mutta ei häiritse kuunteljoita eikä peitä muita ympäristön ääniä”, kertoo Valmet Automotiven tiedottaja Mikael Mäki.

Omia varoitusääniään ovat kehittäneet myös Nissan, Chevrolet, Toyota, Ford ja Huyndai. Yhdysvalloissa myytävissä Toyota Priuksissa on ollut vuodesta 2012 lähtien automaattinen varoitusääni.


AVAS kuuluisi 20 km/h nopeuteen saakka


Ajoneuvojen akustinen varoitusjärjestelmä tunnetaan nimellä AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). EU-asetusluonnoksen mukaan AVAS-äänen tulisi kuulua käynnistyksestä 20 km/h nopeuteen saakka.

Varoitusjärjestelmässä voi olla äänen tilapäisesti vaimentava taukokytkin. EU-asetuksen luonnoksen mukaan kuljettajan on nähtävä selvästi milloin AVAS on taukotilassa – samaan tapaan, kuin ajovakauden hallintajärjestelmän poiskytkemisestä kerrotaan nykyautoissa.

EU:ssa on tarkoitus kieltää esimerkiksi hälytysajoneuvojen hälytysääniä muistuttavat äänet, melodisia ja eläinten ääniä olisi vältettävä. Asetuksehdotuksen mukaan äänen olisi viestittävä myös auton käyttäytymisestä, eli muuttuttava esimerkiksi nopeuden mukaan.

Teksti:
Mika Särkijärvi / Medita
Mikael Mäki / Valmet Automotive

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti