keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Sähköpakettiauto kerää kiitosta käyttäjiltä

Käyttäjät ovat tyytyväisiä sähköpakettiautoon. Matkat suunnitellaan tarkemmin, jotta virta ei lopu kesken matkan. Huoltoasemille ei ole ikävä.



Useimmat käyttäjät ovat tyyty­väisiä Mercedes-Benz Vito E-Cell -sähköpakettiautoon ensimmäisten käyttökuukausien jälkeen. Sähköpakettiauton hyvänä puolena pidetään tankkaamisen välttämistä huoltoasemalla. Toisaalta auton tiheä lataustarve voi aiheuttaa hankaluuksia. Suomen kylmän talven todettiin hankaloittavan sähköauton toimivuutta ja käyttöä.

Sähköautoilun katsotaan vaativan matkojen tarkempaa suunnittelua. Auton toimintasäde on huomioitava erilaisissa tilanteissa. Aloittelevia sähköautoilijoita askarruttivat lyhyeksi koettu toimintasäde ja puutteelliset latausmahdollisuudet. Myös epävarmuus siitä, miten pitkälle akun virta kulloinkin riittää aiheutti pohdintaa. Kylmänä talviaikana sähköautoa käytettiin mielellään vain lyhyillä matkoilla, ellei matkan varrella ollut mahdollisuutta akun lataamiseen uudelleen.

Latautuu kuin itsestään


Sähköpakettiauton latauksen todettiin hoituvan lähes itsestään matkojen lomassa tai ajon jälkeen työpaikan latauspisteessä. Auton lataamista työpaikalla pidetään helppona ja luontevana, koska autoa muutenkin säilytetään siellä. Monille työpaikka on myös ainoa mahdollinen sähköauton latauspaikka, koska pääkaupunkiseudun ulkopuolella julkisia lataus­pisteitä ei juuri ole tarjolla.

Sähköautolla ajaminen koetaan perinteistä autoilua miellyttävämmäksi myös auton äänettö­myyden vuoksi. Toisaalta sähköauton ajajilta edellytetään uudenlaista tarkkaavaisuutta, koska jalankulkijat ja pyöräilijät eivät välttämättä huomaa lähestyviä äänettömiä sähköautoja.

Kaupunkiliikenteen kuningas


Lähes kaikki käyttäjäkyselyyn vastanneet ovat halukkaita käyttämään sähköpakettiautoa työssään jatkossakin. Sähköautoa pidetään varteen­otettavana vaihtoehtona etenkin kaupunkiliikenteessä. Sen tärkeimmiksi eduiksi poltto­moottoriautoon verrattuna nähdään ympäristöystävällisyys, hiljaisuus, latauksen vaivatto­muus ja taloudellisuus.

Kyselyn tulokset nostivat esille monia sähköautojen ja sähköisen liikenteen kehittämis­tarpeita. Sähköpakettiautoja toivotaan kehitettävän siten, että ne toimisivat hyvin myös Suomen talven alhaisissa lämpötiloissa. Toiveet kohdistuvat toisaalta akku­tekno­logioiden kehittämiseen, toisaalta käyttäjät toivovat painokkaasti lisää sähköautojen latauspaikkoja. Tarvitaan kattava julkinen latausverkosto ja latauspisteisiin pikalatausmahdollisuus.

Kyselyssä mukana ensimmäiset Vito E-Cell -käyttäjät


Sähköautoilijoiden ensikokemuksia ja näkemyksiä tutkittiin verkkokyselyssä, johon osallistui Suomen ensimmäisten Mercedes-Benz Vito E-Cell -sähköpakettiautojen käyttäjiä erityyppisistä organisaatioista eri puolilta Suomea. Kyselyyn vastasi 14 käyttäjää. Sähköpakettiautot on suunniteltu erityisesti kaupunkien sisäiseen jakelu­liikenteeseen ja sisäisiin kuljetuksiin esimerkiksi tehdasalueilla tai tuotantohalleissa. Kyselyn toteuttivat yhteistyössä Kuluttajatutkimuskeskus ja Aalto-yliopiston BIT-tutkimuskeskus.

Tutkimus on ensimmäinen osa kaksiosaisesta kyselytutkimuksesta, joka liittyy Eera Oy:n koordinoimaan Sähköinen liikenne -hankekokonaisuuteen. Tutkimuksen tavoitteena on saada ymmärrystä ensimmäisten Suomessa käyttöön otettujen sähköpakettiautojen käytöstä todellisissa käyttötilanteissa eri vuodenaikoina. Tutkimus jatkuu syksyyn 2013. Tutkimuksen tuottamaa tietoa hyödynnetään Sähköinen liikenne -hankkeessa kehitettäessä sähköisen liikenteen palveluja ja infra­struktuuria.

Kaarina Hyvönen, erikoistutkija
Mika Saastamoinen, tutkija
Veikka Pirhonen, projektipäällikkö

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti