tiistai 5. maaliskuuta 2013

Suomi voi päästä sähköautomaiden eturiviin

Suomella on hyvät mahdollisuudet päästä sähköautomaiden eturiviin. Monet seikat puolustavat tätä näkemystä, vaikka sähköautot eivät ole vielä lyöneet itseään odotetulla tavalla läpi Suomessa, Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen kirjoittaa.






Suomalaisilla yrityksillä on runsaasti alan tietotaitoa, ja osaaminen on usein maailman huippuluokkaa. Lisäksi sähköä käyttävien autojen lataukselle on meillä jo olemassa infrastruktuuri, jota kehitetään jatkuvasti. Sähköautoilun ekologisuutta Suomessa lisää se, että meillä sähköä tuotetaan ympäristöä säästävillä menetelmillä.

Suomi tarjoaa myös poikkeuksellisia mahdollisuuksia sähköautojen kehitystyöhön. Alan toimijat, korkeatasoinen infrastruktuuri ja yleinen mielenkiinto sekä ympäristöarvojen suosio tukevat kehitystyötä. Toisaalta ilmastomme tarjoaa haastavan ympäristön. Ratkaisut, jotka toimivat meillä, toimivat kaikkialla.



Sähköautoihin on ladattu odotuksia, jotka Suomessa eivät ole täyttyneet samaa tahtia kuin eräissä muissa valtioissa. Sähköautot edustavat kehitysvaiheessa olevaa toimialaa ja teknologiaa, ja hybridi- sekä varsinkin sähköautojen yleistyminen meillä vaatii valtiovallan toimia. 



Suomen pitäisi monen muun maan tavoin asettaa hybridi- ja sähköautojen osuudelle selkeä tavoite ja tukea aktiivisesti sen saavuttamista. Tämä tarkoittaa tukea uuden teknologian kehittämiselle sekä veroetuuksia. Tuki on tarpeen, sillä autojen hinta on korkea muun muassa akkujen kalliin hinnan vuoksi.

 Ennusteiden mukaan hybridi- ja sähköautojen maailmanmarkkinat ovat jatkuvalla kasvu-uralla. Autojen sähköistyminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia alan yrityksille autoteollisuuden alihankkijoina. Suomessa on paljon osaamista niin autojen suunnittelussa, komponenttien valmistuksessa sekä akku- ja mobiiliteknologiassa.

Uudet teknologiat avaavat ovia uusille toimijoille autoteollisuudessa. Suuruuden sijaan kilpailukykyä tuovat asiakaslähtöisyys, innovaatiot, ketteryys ja kokonaisuuksien hallinta. Toisaalta myös asiakasyrityksien profiilit ovat muutoksessa. Autoteollisuuteen tulee uusia yrityksiä, jotka painottavat esimerkiksi ympäristöasioita ja yhteistyökumppanien luotettavuutta.

Ilpo Korhonen

toimitusjohtaja

Valmet Automotive

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti