keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Levin Hullu Poro siirtyi sähköautoihin

Sähköauto ei toimi talvella, Lapin olosuhteista nyt puhumattakaan, sehän on selvä juttu. Levin Hullu Poro -matkailuyrityksen Mika Latva on eri mieltä: yritys on vaihtanut syksyn 2014 jälkeen kaikki henkilöautot sähköautoihin.


Levin Hullu Poro Oy:llä on käytössään kahdeksan sähköautoa. Matkailijat voivat ladata omia sähköautojaan sekä Levillä että Kittilän Könkään kylällä Taivaanvalkeat-elämyskeskuksessa.
Tammikuussa Levillä on 30 astetta pakkasta ja sähköautot ovat päivittäisessä käytössä. ”Sähköautot ovat osoittautuneet tavattoman helpoiksi ja toimintavarmoiksi talviautoiksi”, Mika Latva kertoo.

Matkailuyrittäjät pitävät tärkeänä, että sähköautolla läpi Suomen liikkuminen on mahdollista. Mika Latva pitää erityisen myönteisenä keskeisellä paikalla sijaitsevan Rovaniemen alueen latausverkon kehittymistä. "Nyt teemme kovasti työtä Fortumin ja Liikennevirran kanssa, jotta koko Suomen etelä-pohjoislinja E4 saataisiin sähköistettyä."

Kahdeksan täyssähköautoa ja kaksi lataushybridiä


Hullu Poro Oy:n kalustoon kuuluu kahdeksan täyssähköautoa ja kaksi lataushybridiä. Innostus sähköautoihin alkoi kevättalvella 2014 omaan käyttöön hankitusta Teslasta, mutta jo loppukesästä Hullu Poro hankki neljä viisiovista Mitsubishi i-MiEV -sähköautoa ja seuraavan vuoden puolella kaksi Nissan Leafia. Pienempien henkilöautojen lisäksi käytössä on seitsemänpaikkainen täyssähköauto Nissan e-NV200 Evalia.

”i-MiEVit hankittiin Mitsubishiltä puolitoista vuotta sitten sillä ehdolla, että jos autot toimivat ne jäävät meille. Ne ovat yhä päivittäisessä käytössä ja toimineet hyvin omassa ajossa: ravintoloiden, kiinteistöhuollon, siivouksen ja rakennusliikkeen käytössä”, Latva kertoo.

Hullu Poron kalustoon kuuluu mm. kaksi Nissan Leafia ja seitsenpaikkainen Nissan e-NV200 Evalia. 

Helppo ja äänetön auto miellyttää käyttäjiä


Hullu Poron henkilökunta on ottanut sähköautot myönteisesti vastaan. ”Toiminnan helppous ja äänettömyys miellyttävät: autoja ei tarvitse lämmittää lyhyessä käytössä ollenkaan, laitetaan vain vaihde päälle ja lähdetään ajamaan. Työautoissa ei ole ollut yhtäkään vikaa”, Latva sanoo.

Täyssähköistä kalustoa täydennettiin lokakuussa 2015 vielä kahdella Mitsubishi Outlanderia. Nyt yrityksellä ei ole yhtään perinteistä polttomoottorihenkilöautoa käytössä.

Lukuisia hotelleja ja ravintoloita Lapissa pyörittävä Hullu Poro lieneekin Suomen sähköistynein yritys. Henkilö- ja pakettiautoista pelkällä polttomoottorilla kulkee vain huoltomiesten vanha Ford Transit.

Mika Latvan mukaan sähköautojen käyttö on myös osa Hullu Poron ekologista ajattelua. Kartanohotelli Blueberry Villa on hyödyntänyt jo kolmen vuoden ajan 16 kW aurinkolämmitysjärjestelmää, joka lämmittää suuren osan maalis–syyskuun välisestä ajasta koko tuhannen neliön kartanon. Elämyskeskus Taivaanvalkeat puolestaan sai oman 32 kW järjestelmän syksyllä 2015.

Latauspiste palvelee matkailijoita


Omia pikalatauspisteitä Hullu Poro on rakentanut lukuisten toimipisteiden yhteyteen, joten kun työntekijät käyvät ruokatauolla tai vaikkapa 2–3 tunnin ajan siivoamassa Taivaanvalkeat-hotellissa kymmenen kilometrin päässä, auto voidaan laittaa töiden ajaksi lataukseen.

”Näin autoissa on aina lämpimät akut ja ne pysyvät hyvässä toimintakunnossa”, Latva toteaa.

Hotelli Hullu Poron eteen rakennettiin 2014 oma, Fortumin Charge & Drive –verkostoon kuuluva latauskenttä, joka on ristittiin Poron Plugariksi. Latauskentällä on kolme kaksipuoleista Ensto EVC200 -latauspistokeasemaa ja yhteensä kuusi type 2 -latauspaikkaa. Latauspiste on muidenkin kuin hotellin asiakkaiden käytössä, ja lataaminen on ilmaista kun hotellin aulassa on täytetty latauskortti.

Toinen asiakaskäytössä oleva pikalatauspiste on rakennettu Könkään kylällä elämyskeskus Taivaanvalkeiden yhteyteen. Latauspisteessä on yksi 2 x 32 A johdollinen type 2 -latauspaikka sekä yksi type 2 -pistokkeella varustettu 3 x 32 A latauslaite.

”Latauspiste lähti siitä tarpeesta, että halusimme asiakkaaksi norjalaisia ja ruotsalaisia sähköautoilijoita eikä missään muussa hiihtokeskuksessa ollut pikalatausmahdollisuutta.”

Vuoden 2016 aikana pihapiiriin on tulossa myös Teslan latauspiste, ja Latvan mukaan se tulee tarpeeseen.

”Viime keväänä sesongin aikaan ei ollut päivää, että pihapiirissä ei olisi ollut norjalaista Teslaa.”

Teksti: Mika Särkijärvi / Medita
Kuvat: Plugit Finland Oy

Lue lisää:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti