keskiviikko 16. maaliskuuta 2016

Bussivalmistajat valmistelevat eurooppalaista latausstandardia

Eurooppalaiset sähköbussien valmistajat haluavat luoda bussin ja latausjärjestelmän toimittajasta riippumattoman standardin raskaan kaluston lataamiseen. Koska raskasta kalustoa on tarpeen ladata myös päätepysäkeillä automaattisesti korkealla jännitteellä ja virralla, ei pikalatausta pystytä ratkaisemaan henkilöautoissa käytettävillä pistokeliittimillä.

 
Sähköbussien latausjärjestelmät

Eurooppalaisten valmistajien ryhmittymässä ovat mukana bussivalmistajat Irizar, Solaris, VDL ja Volvo sekä latausjärjestelmiä valmistavat ABB, Heliox ja Siemens. Kuva: ABB.


Valmistajien tavoitteena on määritellä avoin rajapinta sähköbussien ja latausjärjestelmien välille ja sitä kautta helpottaa sähköbussien käyttöönottoa Euroopan kaupunkialueilla. Eurooppalaisten valmistajien ryhmittymässä ovat mukana bussivalmistajat Irizar, Solaris, VDL ja Volvo sekä latausjärjestelmiä valmistavat ABB, Heliox ja Siemens. Yhteistyöhön kutsutaan myös muut linja-autojen ja latausjärjestelmien valmistajat.

Koska monissa kaupungeissa rakennetaan sähköbussijärjestelmiä jo nyt, valmistajat ovat sitoutuneet jo nyt vapaaehtoisesti avoimeen toimintamalliin. Yhteisiä ratkaisuja on tarkoitus käyttää sekä pikalatauksessa päätepysäkeillä että yön yli -latauksessa.

Pikalatausjärjestelmään kuuluu automaattisesti kytkeytyvä virroitin ja langaton viestintäjärjestelmä sekä kontaktipinnat ja muut automaattilatauksen edellyttämät järjestelmät. Yön yli -lataus varikoilla puolestaan tulee perustumaan myös henkilöautoissa käytettävään CCS eli Combined Charging System (Combo) -pikalatausstandardiin sekä CCS Combo -tyypin latauspistokkeeseen.

Eurooppalaiset standardit on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2019 ja kansainvälisten vuotta myöhemmin. Käytännössä standardointi toteutetaan -standardointijärjestöjen, kansainvälisen ISO/IEC:n ja eurooppalaisen CEN-CENELECin kautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti