perjantai 12. kesäkuuta 2015

Oceanvolt suuntaa purjeveneiden moottorimarkkinoille

Purjeveneisiin sähkömoottoreita valmistava suomalainen Oceanvolt kansainvälistyy kovaa vauhtia. Kotimaisella markkinalla ei ole keväällä 1,5 miljoonan euron pääomasijoituksen keränneelle teknologiayritykselle juurikaan merkitystä.

”Ranska on tällä hetkellä isoin markkinamme, vuoden päästä todennäköisesti Yhdysvallat. Vienti on lähtenyt todella hyvin käyntin Australiasta jenkkien länsirannikolle saakka, lisäksi löytyy tiettyjä pienempiä spotteja joissa veneitä tehdään paljon”, teknologiajohtaja Janne Kjellman luettelee.
Sähkömoottorit kiinnostavat erityisesti monirunkoveneiden valmistajia, sillä kapeissa rungoissa on niukasti tilaa moottoreille. Aventura 33 hybrid on varustettu kahdella Oceanvolt SD8.6 -moottorilla ja akkukapasiteettia on mukana reilut 10 kWh. 


Oceanvoltilla on maailmalla kymmenkunta ruotsalaisen Greenstarin tapaista kilpailijaa. Useimmat muut alan toimijat ovat kuitenkin autotallihenkisiä yrityksiä, joiden rinnalla Oceanvoltin tuotekehityspanokset ovat huomattavia.

”Isompiin veneisiin rakennetaan akuston, aurinko-, maasähkö- ja generaattorilatauksen yhdistelmä, jonka kaikkien komponenttien on toimittava yhdessä. Me olemme ainoa valmistaja joka valmistaa näin laajoja järjestelmiä – kilpailijoita alkaa tulla vasta, kun lähestytään laivojen kokoa”, Kjellman sanoo.

Koneen valinta vaikuttaa veneen suunnitteluun

Purjevenevetolaitteella varustettu versio
Oceanvoltin moottorista painaa tehosta
riippumatta 46,5 kg. 

Janne Kjellmanin tapaan yrityksen synnyn taustalla oli yleinen kokemus siitä, että varsinkaan purjeveneissä dieselmoottoreista ei pidä kukaan.

”Isoin sysäys tuli kuitenkin kymmenisen vuotta sitten, kun isoja litiumakkuja tuli markkinoille. Silloin näin, että tilanne tulee muuttumaan paljon”, Kjellman kertoo.

Oceanvoltin markkinoinnin painopisteenä ovat uusien veneiden ostajat ja valmistajat, mutta tällä hetkellä merkittävä osa järjestelmistä asennetaan vanhojen dieselmoottoreiden tilalle. Moottorit on suunniteltu niin, että ne voidaan asentaa suodaan purjeveneissä yleisten Yanmarin ja Volvon moottoripedeille.

Tulevaisuudessa mahdollisuus valita matala sähkömoottori tulee kuitenkin vaikuttamaan veneiden suunnitteluun. Erityisen paljon sähkömoottori kiinnostaa katamaraanien valmistajia, sillä isokoinen diesel on vaikea sijoittaa kapeaan runkoon.

”Perinteisesti vähän isommissa matkaveneissä sisustuksen suunnittelu alkanut siitä, että dieselklunssi on isketty keskelle venettä. Jo nyt muutamissa venemalleissa litteä sähkömoottori on ainoa ratkaisu”, Kjellman sanoo.

Tavoitteena 30–40 mailin ajomatka


Akut, keskellä alla näkyvä moottori ja laturi asennettuna Delphia 33 -purjeveneen moottoritilaan.
Sähkömoottorin ja akuston yhdistelmä vastaa painoltaan suunnilleen perinteistä moottoria ja polttoainetankkia, mutta kilpaveneisiin on rakennettu kevyempiäkin järjestelmiä. Käytännössä järjestelmän painon ratkaisee akkujen määrä.

”Tyypillisesti akut mitoitetaan 1–2 tunnin ajoajalle täydellä teholla. Toimintasäde riippuu veneen vauhdista: jos nopeuden sovittaa 4,5–5 solmuun, päästään tyypillisesti hyvin energiatehokkaasti 30–40 mailia”, Kjellman kertoo.

Yleensä sähkömoottori, säädinkomponentit ja akut mahdutetaan moottoritilaan. ”Mikäli veneen painopistettä ei haluta siirtää, dieselin tilaan mahtuu perusakusto”, Kjellman selvittää.

Sähkömoottori tykötarpeineen ja akut maksavat tällä hetkellä tyypillisesti kaksi kertaa dieselmoottoria enemmän. Polttoaineen, huoltojen ja käyttökustannusten säästö tasoittaa kokonaiskustannukset kymmenessä vuodessa.


Videolla esitellään akselivetoisella Oceanvoltin moottorilla varustettu Feeling 32 -purjevene.


Teksti: Mika Särkijärvi / Medita

Lisätietojaoceanvolt.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti