maanantai 15. kesäkuuta 2015

Hallitusohjelma ja vähäpäästöinen liikenne


Lisätään omavaraisuutta, parannetaan vaihtotasetta, luodaan uusia työpaikkoja cleantech-yrityksiin, lisätään päästöttämän, uusiutuvan energian käyttöä, puolitetaan tuontiöljyn käyttö kotimaan tarpeisiin.... Juha Sipilän hallitusohjelmassa on lukuisia tavoitteita, joihin pääsemisessä vähäpäästöisellä liikenteellä on merkittävä rooli. Mitä hallituksen käytännön keinot voisivat olla?

Vähäpäästöinen liikenne parantaa myös vaihtotasetta,
kun liikenteen riippuvuus tuotitiöljystä vähenee.

Vaihtotaseen parantamiseksi ja tuontiöljyn käytön vähentämiseksi keskeisiä keinoja ovat liikenteeseen ja energian käyttöön liittyvät investoinnit. Näihin kuuluvat vaihtoehtoisten käyttövoimien jakelujärjestelmät, autokannan uusiutumisen vauhdittaminen ja vähäpäästöistä julkista liikennettä suosivat ratkaisut.

Työsuhdeautot tehokas tapa autokannan uudistamiseen vähäpäästöiseen suuntaan 


Tärkeä ja tehokas signaali olisi autokannan nopeampi uudistaminen vähäpäästöiseksi erittäin vähäpäästöisiä ajoneuvoja suosivalla työsuhdeautojen verotuskäytännöllä. Se on erittäin nopea ja tehokas tapa uudistaa autokantaa ja tuoda vähäpäästöisiä autoja myös jälkimarkkinoille, sillä työsuhdeautot ovat käytännössä myynnissä käytettyinä kolmen vuoden ikäisinä.

Mahdollinen malli olisi pienennetty käyttöedun verotusarvo autoille, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 50–80 g/km. Edun maksimimäärä voisi olla 300–500 € kuukaudessa, kun auto on nollapäästöinen. Sen jälkeen etuus pienenisi lineaarisesti päästöjen kasvaessa.

Lisäksi yrityksille suunnatun sähköautojen ja latausjärjestelmien energiainvestointituen jatkaminen olisi perusteltua, koska järjestely on havaittu toimivaksi.

Autoveron alennuksen painopiste tulisi olla vähäpäästöisissä ja nollapäästöisissä autoissa


Nykyinen auton hankinnan yhteydessä maksettava autovero on looginen ja perusteltu, sillä vero on sitä suurempi mitä suuremmat auton hiilidioksidipäästöt ovat. Autoveron uudistuksen alennuksen painopistettä tulee suunnata vielä voimakkaammin vähäpäästöisiin ajoneuvoihin, jotta autokanta uusiutuu nopeammin vähemmän tuontiöljyä käyttäväksi.

Vuosittainen ajoneuvovero puolestaan koostuu hiilidioksidipäästöihin perustuvasta perusverosta ja auton käyttämään energiamuotoon perustuvasta käyttövoimaverosta.

Paras vaihtoehto olisi autoveron ja ajoneuvoveron alaraja laskeminen nollaan nollapäästöisiltä ajoneuvoilta. Samoin päästöttömiltä energiamuodoilta voitaisiin poistaa käyttövoimavero.

Uudet mallit vähäpäästöisen liikenteen tukemiseksi


Mahdollinen uusi malli vähäpäästöisen liikenteen tukemiseksi voisi olla sähköauton akun erottaminen verotuksellisesti sähköauton hankinnasta autoveromuutoksen yhteydessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti