maanantai 16. maaliskuuta 2015

Ensimmäinen sähkökäyttöinen raskas jakeluauto Suomeen

Niinivirran päätoimipisteessä Milanossa on käytetty jo lähes vuoden ajan pienempää sähkökäyttöistä Smith-jakeluautoa. Sähköenergiaa auto kuluttaa alle neljän euron arvosta sadalla kilometrillä.

Niinivirta Cargo ottaa Tampereella käyttöön Pohjoismaiden ensimmäisen raskaan sähkökäyttöisen jakeluauton. Sähkökäyttöisellä jakeluautolla liikennöinnin odotetaan tulevan Niinivirran käytössä selvästi perinteistä dieselkäyttöistä jakeluautoa edullisemmaksi.

Niinivirta European Cargo Oy yhteistyökumppanina uuden DAF LF55 -jakeluauton käyttöönotossa toimii Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK. Niinivirran emoyhtiöllä Italiassa on jo kokemusta hieman pienemmästä autosta Milanon keskustan jakeluajosta ja positiiviset kokemukset edesauttoivat päätöksentekoa.


Kokonaispainoltaan 16-tonnisen auton toimittaa hollantilainen Emoss Bv ja sen moottoriteho on 230 kW. Valmistajan ilmoittama toimintasäde on 250 km ja akkujen lataus täyteen kestää noin 4 tuntia. Uutta autossa on myös kuusimetrinen kuormatila, joka on tehty komposiittimateriaaleista painon säästämiseksi. Lisäksi auto on varustettu monipuolisilla tiedonkeruu- ja paikannusjärjestelmillä. Auton kokonaispaino on 12 tonnia ja kantavuus riittää noin 7,5 tonnin kuormaan.

Neljällä eurolla 100 kilometriä


Alustavat laskelmat Italiassa käytössä olevan sähkökäyttöisen auton energiankulutuksesta ja -kustannuksista osoittavat sähköauton olevan selkeästi edullisempi dieselkäyttöiseen autoon verrattuna. Sähkökäyttöisellä autolla 100 kilometrin matkalla kuluttama sähkö maksaa alle 4 euroa, kun taas dieselkäyttöisen auton polttoainekustannus samalla matkalla on yli 40 euroa.

Myös Suomeen tulevan auton käyttökustannusten arvioidaan jäävän alemmiksi ja energiatehokkuuden paremmaksi kuin vastaavassa dieselkäyttöisessä autossa. Kun sähköauto pysähtyy, loppuu myös energiankulutus. Vastaavasti sähköautolla jarrutettaessa voidaan jarrutuksen energiaa hyödyntää lataamalla akkuja ja näin latausvälit pitenevät jopa 30 prosenttia.

Kokonaistaloudellisuutta arvioitaessa on myös huomioitava huoltotarpeen vähyys. Sähkökäyttöisessä jakeluautossa ei tarvitse vaihtaa öljyjä, suodattimia, kytkimiä eikä muitakaan dieselmoottorin tyypillisiä huoltokohteita.

Päästöjen arviointi on kertaluokkaa hankalampaa, mutta jos kulutettava sähkö on tuotettu hiilineutraalilla tavalla, ei sähköauto tuota päästöjä lainkaan. Tilanne muuttuu luonnollisesti huomattavasti, jos sähkö on tuotettu esimerkiksi kivihiilellä.

Milanossa kertalatauksella kolmen päivän ajot


Niinivirran päätoimipisteessä Milanossa hieman pienempi sähkökäyttöinen Smith-jakeluauto on olut käytössä jo lähes vuoden ajan. Alkuvaikeuksien jälkeen auto on toiminut luotettavasti ja päivittäinen noin 60 kilometrin mittainen reitti Milanon keskustassa sujuu mallikkaasti. Yksi lataus riittää helposti kolmen päivän ajoihin ja vakioreitti mahdollistaa akkujen lataamisen yöllä.

Milanossa päivittäinen reitti ei käytännössä muutu, joten päiväkohtaisten tietojen vertailu on varsin helppoa. Huomion arvoinen seikka on esimerkiksi se, että kuljettajan ajotavan muutos on parantanut energiatehokkuutta selvästi, kun kuljettaja on oppinut hyödyntämään moottorijarrutuksessa tehtävää energian regenerointia. Myös renkaiden vaihto uusiin energiatehokkaisiin versioihin toi parannusta kokonaistaloudellisuuteen.

Autossa on monipuolinen tiedonkeruujärjestelmä, jonka tietojen perusteella voidaan arvioida suorituskykyä ja kokonaistaloudellisuutta. Samalla on myös voitu arvioida ulkoilman lämpötilan vaikutusta energiankulutukseen. Kokonaistaloudellisuuden erot tulevat esille hieman pidemmällä aikavälillä ja tiedonkeruusta saatavia tietoja analysoidaan lähes päivittäin.

Auton taloudellisuutta ja kestävyyttä tutkitaan


Auto tulee toimimaan myös tutkimusalustana ammattikorkeakoulun hankkeessa, jonka tavoitteena on selvittää sähkökäyttöisen jakeluauton kokonaistaloudellisuutta ja käytettävyyttä Suomen olosuhteissa. Hankkeessa tutkitaan myös sääolosuhteiden sekä kuljettajan ajotavan vaikutusta energiatehokkuuteen ja erityisesti energian regenerointiin.

Sähkökäyttöistä kuljetuskapasiteettia on Suomessa perin vähän, eikä tutkittua tietoa näistä aihepiireistä löydy. Tutkimustulosten perusteella voidaan suunnitella autolle parhaiten sopivia käyttötarkoituksia ja liiketoimintamalleja sekä määrittää sähköisen kuljetuskaluston erityisvaatimuksia kaupunkialueiden infrastruktuurille. Hanke rakentaa myös simulaatiomallin mittaustulosten perusteella, ja mallia voidaan käyttää erilaisten käyttötarkoitusten ja -tapojen arvioinnissa.

Jukka Pellinen

Projektipäällikkö, TAMK

Tekniset tiedot:
Malli
DAF LF55 16t
Akkukapasiteetti
160 kWh Lithium-ion
Latauskapasiteetti (onboard)
44 kW
Moottoriteho
230 kW
Moottorin käyttöjännite
740 V
Vääntö
3200 Nm


Lisätietoja

http://www.niinivirta.it

http://www.emoss.biz/electric-truck

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti