sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

Sähköauto ansaitsee ympärilleen älykkään liikenteen

Sähköautoihin on ladattu paljon odotuksia, eikä turhaan. Samalla kun polttomoottorit vaihtuvat akkuihin, alkaa autojen älykkyysosamäärääkin nousta aivan uudelle tasolle. Ajatteleva auto osaa välttää ruuhkat, ei kolaroi ja liikkuu osana älykästä liikennevirtaa kuin näkymättömän käden ohjaamana.
Heikki Nikku, toimitusjohtaja, CGI 






















Älykkäin kuski tai autokaan ei kuitenkaan muodosta liikennettä yksin. Kehittynyttä teknologiaa tarvitaan monella saralla, jotta ihmisten ja tavaroiden liikkuminen saadaan vietyä ekologisesti ja ekonomisesti kestävälle tasolle.


Suomessa on hyvää osaamista liikenteen digitalisaation ympärillä. Automaattisesti ja saumattomasti soljuvaan liikennevirtaan on vielä matkaa, mutta jo nyt liikennesuunnittelussa hyödynnetään kehittynyttä tieto- ja viestintätekniikkaa ja ratkotaan solmukohtia monella rintamalla.

Silti älykäs liikennesuunnittelu on Suomessa toistaiseksi vielä harmillisen alihyödynnetty alue. Esimerkiksi saman kokoluokan maa Itävalta on kääntänyt osaamisen ja ratkaisut jo merkittäväksi liiketoiminnaksi. Osaamista ja teknologiaa Suomessa on, mutta vielä turhan usein lainsäädäntö ja uskalluksen puute pyristelevät murrosta vastaan. Lupaavia esimerkkejä kuitenkin löytyy.

Esimerkiksi Tampereella olemme kehittäneet yhdessä kaupungin liikennesuunnittelun kanssa joukkoliikennettä IT:n avulla aivan uudelle tasolle. Matkustajat näkevät pysäkeiltä onko bussi myöhässä ja jos se on, tietojärjestelmä voi järjestää sille etua liikennevaloissa ja näin auttaa sen takaisin aikatauluun. Pian matkustajien tiuhaan käyttämä reittiopaskin saadaan reaaliaikaan, jolloin aikatauluissa voidaan huomioida myöhästelytkin. Myös tieto liityntäpysäköinnin vapaista parkkipaikoista tuodaan reittioppaaseen, jolloin todella voi lennosta välttää keskustassa ajamisen ja hypätä julkisiin.

Reittioppaaseen ollaan saamassa mukaan myös tieto sähköautojen vapaista latauspisteistä. Nekään eivät tunnetusti ole vain töpseleitä seinässä, vaan taustalla on älyä. Esimerkiksi Hollannissa olemme olleet mukana rakentamassa latausverkostoa, joka tunnistaa käyttäjän latauspisteellä ja laskuttaa latauksesta automaattisesti normaalin sähkölaskun yhteydessä.

Älykkäästä liikenteestä autot, bussit ja ratikat muodostavat vain osan. Liikkeessä ovat niin kuljetusautot, junat, lentokoneet kuin laivatkin. Kun niiden kaikkien liikuttamisessa hyödynnetään tietoverkkoja ja kehittynyttä paikkatietoa anturiteknologioineen, voidaan todella täyttää isoja odotuksia, jotka liittyvät esimerkiksi ympäristön kuormituksen pienenemiseen.

Sähköautojen ja älykkään liikennesuunnittelun positiivinen yhteisvaikutus ympäristöön sekä ihmisten ja yritysten arkeen on merkittävä. Kun niihin liittyvä osaaminen vielä saadaan tuottamaan työpaikkoja ja tuloa Suomelle, voimme todeta kääntäneemme liikennevirran oikeaan suuntaan.

Heikki Nikku
toimitusjohtaja, CGI

CGI (www.cgi.fi) on maailman 5. ja Suomen 2. suurin riippumaton, IT-palveluyritys. Suomessa CGI työllistää 3 500 henkilöä 16 paikkakunnalla. CGI konsultoi asiakkaitaan liiketoiminnan ja ICT-ratkaisujen kehittämisessä, integroi ja kehittää tietojärjestelmiä sekä on asiakkaidensa ulkoistuskumppani.


1 kommentti:

  1. Sheet metal could Stephen King books be minimize in varied ways, from hand instruments called tin snips up to as} very massive powered shears. With the advances in expertise, sheet metal cutting has turned to computers for precise cutting. Many sheet metal cutting operations are primarily based on laptop numerically managed laser cutting or multi-tool CNC punch press.

    VastaaPoista