tiistai 10. kesäkuuta 2014

Latausverkko rajoittaa sähköautojen vuokrausta

Kysyntä on yllättänyt, Sixt Jyväskylän yrittäjä Heikki Rantalaiho sanoo. Sixtin Teslaa vuokraavat kokeilunhaluiset, Europcarin Nissan Leafeja ympäristötietoiset kuluttajat ja cleantech-yritykset.

Sekä autovuokraamot että asiakkaat ovat kiinnostuneet sähköautoista, mutta vaatimaton latausverkosto rajoittaa liikkumista. Silti tarjoomaa löytyy valikoiman ääripäistä: Europcar vuokraa Nissan Leaf -sähköautoja, kun taas Sixtin valikoimassa on loistoluokan urheiluauto Tesla Model S.

Europcarin valikoimassa on tällä hetkellä lähes kymmenen Nissan Leafia pääkaupunkiseudulla. Europcarin myyntijohtaja Timo Keskisen mukaan sähköauton valitsevat ympäristötietoiset kuluttajat sekä clean tech -alalla toimivat yritykset.


”Asiakastyytyväisyys on hyvä. Olemme löytäneet sähköautoille oman käyttäjäkunnan, mutta julkisen sektorin heräämistä ympäristöystävälliseen autoiluun odottelemme”, Keskinen kertoo.

Lataus on sujunut pääkaupunkiseudulla ja käyttäjät ovat löytäneet Europcarin Vantaan Aviapolisin palvelukeskuksen latauspisteen, joka on avoinna kaikille sähköautoilijoille. Pidempiä matkoja Suomen vaatimaton latausverkosto kuitenkin rajoittaa, sillä Nissan Leafin toimintamatka jää auton mallista riippuen alle 200 kilometriin.

”Jotta sähköautot merkittävästi yleistyisivät vuokraamoiden kalustossa, tulee akkuteknologian kehittyä siten, että täydellä latauksella ajettava ajomatka olisi vähintään 300 kilometrin luokkaa. Samoin latausverkoston tulisi selvästi parantua etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella”, Keskinen toteaa.

Keskisen mukaan sähkköautoista saatavaa tuottoa ei katsota erillisenä asiana, vaan ympäristösertifikaatin myötä yrityksen on tarjottava asiakkaille ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Nissan Leafin saa Europcarilta vuorokaudeksi 39 eurolla.


Tesla herättää uteliaisuutta

Autovuokraamo Sixt on ottanut Jyväskylässä valikoimaansa uteliaisuutta herättävän täyssähköisen Tesla-urheiluauton – tällä hetkellä ainoana vuokraamona Suomessa.

Harvinainen ja tehokas auto näkyy myös vuokraajien profiilissa: Teslaa ei vuokrata niinkään tavanomaiseen ajoon, vaan autolla halutaan koeajolle.

”Kysyntä on yllättänyt: ei voi sanoa, että asiakkaita on jatkuvana virtana, mutta ei paljon muutakaan”, yrittäjä Heikki Rantalaiho myhäilee.

Tarjouksessakin lähes 200 euron päivähinta karsii vuokraajista edullisemman auton etsijät, mutta tehokas sähköauto on herättänyt innostusta käyttäjissä. ”Kun olin aamupäivällä luovuttamassa autoa asiakkaalle, viikonlopun Teslaa käyttänyt vuokraaja tuli antamaan palautetta ja oli aivan haltioissaan”, Rantalaiho kertoo.

Lataus ei ole ollut isoilla akuilla varustetulle Teslalle ongelma, sillä normaalissa ajossa virtaa riittää useammankin päivän ajoon. Kesäkelillä on päästy yli 500 kilometrin toimintasäteeseen. ”Esimerkiksi viime viikonlopun vuokraajalla auto oli kuluttanut 163 Wh per kilometri. Kun kulutus jää alle 170 Wh:n päästään valmistajan ilmoittamaan toimintasäteeseen”, Rantalaiho sanoo.

Lisävirtaa Teslaan saa hitaasti ladaten tavallisestakin pistokkeesta, mutta Rantalaiho suosittelee etsimään esimerkiksi huoltoasemalta voimavirtapistokkeen. Ladattaessa 16 ampeerin virralla tunnissa saa lisämatkaa miltei 50 kilometrin verran. ”Lataaminen ei ole ongelma. Kun itse olen päässyt lataamaan autoa monessakin paikassa, ovat ennakkoluulot sen suhteen hävinneet”, Rantalaiho sanoo.

Muidenkin sähköautojen hankkimista valikoimaan on harkittu, mutta pienemmällä akulla varustettujen autojen käyttö edellyttäisi parempaa pikalatausverkostoa.

”Jyväskylästä auton vuokraajat tarvitsevat sen toiselle paikkakunnalle lähtöä varten eikä 150 kilometrin toimintasäteellä päästä kovin pitkälle. Sähköautokannan laajeneminen edellyttää sitä, että valtaväylien varrelta saa oikeasti virtaa”, Rantalaiho toteaa.

Lisätietoja:
Europcar: Nissan Leaf -sähköauto
Sixt: Tesla Model S -sähköauto

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti