sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Tukholmassa sähköistetään saaristoalus

Tukholmaan on luvassa tulevina vuosina Movitzin lisäksi enemmänkin sähköaluksia, sillä Ecoresan ja
Echandia Marine suunnittelevat kaupunkiliikenteeseen aivan uutta 175 matkustajan alusta.

Tukholmassa vanhan kaupungin ja Solnan välillä liikennöivä sadan hengen matkustaja-alus Movitz on muutettu sähkökäyttöiseksi. Remontoitu alus aloittaa liikennöinnin hybridinä kesäkuussa 2014, täysin sähköiseen liikenteeseen on tarkoitus siirtyä elokuussa kun pikalatauspiste valmistuu.



Aluksen aiempi, 335 hevosvoiman dieselmoottori korvattiin kahdella 125 kilowatin sähkömoottorilla. Movitzin 180 kilowattitunnin NiMH-akut pikaladataan kymmenessä minuutissa sen käydessä rannassa. Matkavauhti akuilla on 9 solmua. Alus ajaa reittinsä tunnissa.

Sähköistyksen on suunnitellut startupyritys Echandia Marine, jonka mukaan muunnos sähkökäyttöiseksi säästää vuodessa 130 tonnia hiilidioksidipäästöjä ja 1,5 tonnia typen oksidipäästöjä samalla kun operointikustannukset halpenevat 30 prosentilla.

Movitz on rakennettu Hampurissa 1960, josta se siirtyi 1980-luvulla Suomeen ja edelleen 1990 Tukholman saaristoliikenteeseen.

Tukholmaan on luvassa tulevina vuosina enemmänkin sähköaluksia, sillä Ecoresan ja Echandia Marine suunnittelevat kaupunkiliikenteeseen 175 matkustajan alusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti