keskiviikko 15. tammikuuta 2014

Suomalaistiimi siirtyi sähköformulaan


Metropolia Motorsportin toiminta alkoi 2000-luvun alussa ja vuonna 2002 valmistui ensimmäinen Formula Student/SAE -luokan kilpa-ajoneuvo. Uusi HPF-mallinimeä kantavan ajoneuvo on valmistettu vuosittain.

Viimeinen polttomoottorikäyttöinen kilpa-ajoneuvo HPF011/20 valmistui vuonna 2012 ja kilpaili Yhdysvaltojen Michiganissa sekä Kanadan Formula North -kilpailuissa. Polttomoottoriautojen kilpailuille saatiin hyvä päätös Formula North -voitolla ja Michiganissa sijoituksella kymmenen parhaan joukkoon kaikkiaan 150 kilpailevan tiimin joukossa.

Sähköautokonseptiin päätettiin vaihtaa kaudelle 2013. Kilpa-ajoneuvon suunnittelutyöt aloitettiin hyvissä ajoin kauden 2011 kilpailuiden jälkeen ja vielä vuoden 2012 ajan polttomoottori- ja sähkötiimit toimivat rinnakkain Metropolian tiloissa. Muista Metropolia Motorsportin ajoneuvoista poiketen jo ensimmäiseen sähkökäyttöiseen formulaan suunniteltiin ja valmistettiin itse moottorit.



Uudella autolla kilpailtiin ensimmäisetä kertaa Helsingissä järjestetyssä Baltic Open 2013 -tapahtumassa. Kilpailumenestys jäi laimeaksi, mutta tyhjin käsin ei Metropolian formulatiimi jäänyt. Arvokasta kokemusta, tietoa ja sitkeyttä siirtyi seuraavalle tiimille, joka aloitti tammikuussa 2014 toisen sähkökäyttöisen formulan valmistamisen.

Sähköformula painaa 223 kiloa. Kahdella 21 kW moottorilla auto kiihtyy 0-100 km/h alle neljässä sekunnissa. Auton tekniset tiedot


Yhteistyö yritysten kanssa tärkeää


Formulatiimi koostuu Helsingin Metropolia-ammattikorkeakoulun opiskelijoista. Mukana on pääosin auto -ja kuljetustekniikan sekä kone -ja tuotantotekniikan opiskelijoita kaikilta vuosikursseilta. Vuosien varrella on mukana ollut myös teollisen muotoilun, vaatesuunnittelun, mediatekniikan, kaupallisen alan ja materiaalitekniikan opiskelijoita. Tulevaisuudessa formulatiimiin kaivataan yhä enemmän sähköalan opiskelijoita.

Formulatiimi on jaoteltu pienempiin ryhmiin, joiden toiminnasta vastaan osa-alueen päällikkö. Koko toiminnasta vastuussa ovat tiimipäällikkö sekä tekninen päällikkö, jotka vastaavat projektin aikataulutuksista, rahoituksista ja toteutuksesta. Jouhevan toiminnan kannalta pienet tiimit ovat välttämättömiä. Tiimissä mukana oleminen sitoo paljon aikaa, mutta oman luomuksen näkeminen liikkeellä on sen arvoista.


Jouhevan toiminnan varmistamiseksi ammattikorkeakoulun opiskeljoista koostuva formulatiimi on jaettu pienempiin tiimeihin.

Yksinomaan ammattikorkeakoulun panostus ei riitä kattamaan kaikkia toiminnan kuluja, joten yhteistyö yritysten kanssa on tärkeää. Metropolia Motorsport tekee vuosittain yhteistyötä kymmeninen eri yrityksen kanssa. Yhteistyön tavoitteena on antaa molemmille osapuolille vastinetta toisistaan.

Perinteisesti Metropolia Motorsport on saanut yrityksiltä lahjoitusten ja yhteistyösopimusten muodossa materiaaleja ja rahoitusta formulan valmistamiseen sekä kilpailumatkojen kustannuksiin. Vastineeksi yhteistyöstä ovat yritykset saaneet näkyvyyttä formulatiimin toiminnassa ja mainostilaa sopimuskauden ajoneuvosta. Vanhoja formulatiimiläisiä on myös työskentelemässä yrityksissä tai heidän asiakkainaan. Pääsääntöisesti sponsorisopimukset tehdään kerrallaan koskemaan yhtä kautta, mutta monen yhteistyökumppanin kanssa on toimittu jo useiden vuosien ajan.

Formula Student -tiimit ovat pieniä suunnitteluyrityksiä

Kilpailuissa formulatiimejä kohdellaan pieninä suunnitteluyrityksinä, joiden tavoitteena on suunnitella, valmistaa ja testata prototyyppiajoneuvoa, joka on tarkoitus esitellä rahoittajille sarjatuotantoa varten. Formula Student on suunniteltu käymään läpi kaikki autoalan osa-alueet kuten suunnittelu, valmistus, testaus, markkinointi ja rahoitus.

Kilpailut rakentuvat staattisista ja dynaamisista osioista. Staattisissa osuuksissa käydään läpi ajoneuvon suunnittelun vaiheet, kustannuslaskelmat sarjatuotantoa varten sekä myyntiesittely valmistetusta ajoneuvosta. Dynaamiset osuudet koostuvat ajoneuvoa koettelevista osuuksista, joita ovat kahdeksikkoajo, kiihdytys, rata-ajo ja kahdenkymmenenkahden kilometrin kestävyysajo. Staattisten ja dynaamisten kilpailuiden pisteet lasketaan yhteen ja näin määräytyy kilpailuiden voittaja.

Pitkän historiansa aikana Metropolia Motorsport on saavuttanut mainetta ja kunniaa kilpasarjassa. Polttomoottorisarjassa ennen konseptivaihdosta Metropolian formulatiimi sijoittui kymmenen kärkeen yli viidestäsadasta kilpailevasta formulatiimistä ympäri maailman. Suurimman saavutukset olivat voitot kauden 2011 Unkarin kilpailussa sekä kauden 2012 voitto Formula North -kilpailussa. Toistaiseksi samaa menestystä ei ole saavutettu sähkösarjassa, mutta tavoitteet on asetettu korkealle.


Jani Vesanto
team manager
Metropolia Motorsport ry



Lisätietoja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti