perjantai 10. tammikuuta 2014

Norja on sähköisen liikenteen edelläkävijä

Rekisterikilven EL-merkinnästä tunnistettavat sähköautot saavat käyttää Norjassa bussikaistoja. Ratissa Norjan sähköautoyhdistyksen (Norsk Elbilforening) pääsihteeri Snorre Sletvold. Kuva: Norsk Elbilforening.

Norja näyttää mallia: Sähköautoilun yleistymiseen tarvitaan päättäväistä valtion ohjausta

Norja on kiistaton edelläkävijä sähköautoilussa. Viime vuoden lopussa asukasmäärältään Suomen kokoisessa Norjassa oli rekisteröitynä yli 19 000 sähköautoa. Oslossa on eniten sähköautoja asukasmäärään suhteutettuna Euroopan pääkaupungeista. Etumatkan taustalla ovat vapautukset veroista ja muista liikennemaksuista, mutta miksi juuri norjalaiset ovat lähteneet tukemaan näin voimakkaasti sähköautoilua?



Norjassa sähköautoilua tuetaan useilla eri toimilla. Sähköautosta ei tarvitse maksaa autoveroa eikä arvonlisäveroa. Pysäköinti ja lataus on myös ilmaista ainakin Oslon seudulla eikä tietulleja tai lauttamaksujakaan tarvitse maksaa. Sähköautoilla on myös oikeus ajaa bussikaistoilla.

Sähköautojen markkinaosuus Norjan uusien autojen myynnistä oli vuonna 2013 reilut kolme prosenttia. Kaukana Norjan perässä markkinaosuuksissa tulee Ranska 0,3 prosentin osuudella ja kolmantena Japani. Mistä Norjan edelläkävijyys johtuu, on Aalto-yliopiston tutkimusjohtaja Pekka Malisen mukaan hyvä kysymys.

“Taustalla ovat varmasti kestävän kehityksen ajurit ja tavoitteet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Olen kuullut norjalaisten suusta puheenvuoroja, että öljy pitäisi jättää kokonaan meren pohjaan”, Malinen kertoo.

Malinen muistuttaa, että Norjalla on sähköautoilussa myös todella pitkä historia. “Norjassa kokeiltiin sähköautoja jo 1980-luvulla.”

Tuhat Teslaa kaupaksi kuukaudessa

Yksi Norjan kaulaa selittävä tekijä on maan vauraus. Norjalla on rikkaat öljyvarat ja norjalaisilla varaa ostaa sähköautoja. Maailmassa sähköautoja ostetaan eniten Norjassa ja Kaliforniassa.

Sähköautoja on Norjassa tällä hetkellä yli 20 000, joten Suomella on 400 auton kanssa paljon matkaa kirittävänä.

“Norjalaiset ostavat tämän päivän sähköautohittiä Teslaa tuhat autoa kuukaudessa 75 000 euron hintaan. Sama auto maksaa Suomessa tuplasti enemmän”, Malinen summaa.

Norjan sähköautojen latausverkosto laajenee myös kovaa vauhtia. Norjan sähköautoyhdistyksen tietojen mukaan latauspisteitä on jo yli 4500 ja pikalataustakin on jo kokeiltu.

Sähköautoilu lisää joukkoliikenteen käyttöä

Malisen mielestä Suomessa pelätään turhaan sähköautoilun vähentävän joukkoliikenteen käyttöä.

“Näkisin asian olevan päinvastoin, sähköautoilulla voidaan kannustaa joukkoliikenteen käyttöön, sillä sähköautolla voi näppärästi ajaa liityntäpysäköintipaikalle.”

Malisen mukaan Suomessa ajatus sähköautojen päästämisestä bussikaistalle herättää paljon tunteita.

“Norjan esimerkki on osoittanut, että useat kuskit eivät tätä mahdollisuutta edes hyödynnä, vaan ajavat mielellään muun autovirran mukana.”

Pitkät etäisyydet haastavat sähköautoilua. Norjassa tähänkin on löydetty kekseliäs ratkaisu. Käytössä on autopooli, josta voi varata polttomoottoriauton käyttöönsä pidempiä matkoja varten.

Norjan malli mahdollinen myös Suomessa

Norjan sähköautoyhdistyksen mukaan parlamentin tavoitteena on, että vuonna 2018 Norjassa olisi 50 000 nollapäästöistä autoa. Maan sähköautoyhdistys puolestaan on asettanut tavoitteeksi 100 000 sähköauton rajan ylittämisen vuoteen 2020 mennessä.

Norjassa sähköautoilua tuetaan nykyisessä mittakaavassa vuoteen 2018 saakka. Miten käy sähköautoinnostuksen tämän jälkeen?

“En usko, että tämän jälkeen luvassa on takapakkia. Norjalaiset sähköautoilijat, joita on haastateltu, eivät halua enää palata muuhun. Myös näkemäni käyttäjätutkimukset tukevat tätä”, Malinen sanoo.

Malinen uskoo, että Norjan malli voisi olla pitkälti toteutettavissa myös Suomessa.

“Olosuhteet ja vuodenajat Norjassa ovat hyvin samanlaiset kuin meillä. Täällä vaadittaisiin samanlaista valtiovallan mukaantuloa kuin Norjassa”, Malinen korostaa.

Kaupungitkin voisivat tulla vastaan järjestämällä sähköautoille ilmaista pysäköintiä.

“Pysäköinti on Helsingissä jo nykyisellään halvempaa vähäpäästöisellä autolla. Olisi loogista, että sähköautoille pysäköinti olisi ilmaista. Energiayhtiöt puolestaan voisivat pohtia mahdollisuuksia ilmaiselle lataamiselle.”

“Voisimme Suomessakin määritellä aikaikkunan, minkä aikana sähköautoilua tuettaisiin voimakkaasti. Näin saisimme kehityksen kunnolla käyntiin.”

Lisätietoja:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti