perjantai 17. tammikuuta 2014

Eurooppalaiset aktiivisesti mukana sähköisen liikenteen kehityksessä

Electric Vehicle Symposium on sähköisen liikenteen suurimpia tapahtumia maailmassa. Järjestyksessä 27. tapahtuma (EVS27) pidettiin viime vuoden marraskuussa Barcelonassa.

Tapahtuman perusteella sähköisen liikenteen kehittymisestä jäi positiivinen kuva. Kehitys etenee hyvin sekä ajoneuvojen, infrastruktuurin että teknologian osalta. Eurooppalaiset ovat aktiivisesti mukana kehityksessä ja eurooppalaisella osaamisella on hyvät mahdollisuudet nousta maailman eliittiin tällä alueella.



Tilaisuuden yhteydessä järjestettiin sekä kansainvälinen konferenssi että näyttely. Osallistujia koko tapahtumassa oli noin neljä tuhatta kaikkiaan 58 maasta ja konferenssissa 1 300. Näyttelyssä oli mukana 232 näytteillepanijaa ympäri maailmaa ja merkittävänä yksityiskohtana oli 10 kansallisuuden maakohtaiset osastot.

Pohjoismaista oma osasto oli Norjalla ja Tanskalla. Suomea näyttelyssä edusti Teknologiateollisuuden Sähköinen liikenne -toimialaryhmä omalla standillään AVEREn jäsenenä. Osallistujia Suomesta oli toista kymmentä, sekä tutkijoita että julkisten organisaatioiden edustajia.
Täyssähköinen formula-auto Spark-Renault SRT-01E kiinnosti yleisöä.

Norja näkyvästi esillä

Monet maat esittelivät toimintaansa aktiivisesti sekä näyttelyssä että konferenssissa. Silmiinpistävintä oli Norjan näyttävä markkinointi. Norjalla oli yksi näyttelyn suurimpia osastoja, joka kokosi näyttelyvieraat yhteen avajaispäivän iltana runsaine tarjoiluineen. Myös konferenssissa Norja oli näyttävästi esillä, avaussessiossa maan valtiopäivien edustaja esitteli Norjan saavutuksia sähköisessä liikenteessä. Myös muissa sessioissa oli puolenkymmentä esitystä, joissa analysoitiin Norjan hyvää menestystä.

Myös Tanska esitteli osastollaan osaamistaan. Suomalainen delegaatio sai oman yksityisesittelynsä vieraillessaan osastolla. Mukana oli mm. sähköisen liikenteen operaattori Clever (aiemmalta nimeltään ChooseEV) sekä mielenkiintoisena start-up esimerkkinä sähköautoihin ääniefektejä tekevä yritys ECTunes. Pohjoismaista Ruotsi ei ollut näyttelyssä esillä, mutta konferenssissa oli useita esityksiä Ruotsista.

Näyttelyssä oli esillä myös uusimmat Euroopan markkinoille tulleet ja tulossa olevat sähköautot ja hybridit, kuten BMW i3, VW E-Up ja Mitsubishi Outlander. Näyttelyvierailla oli myös mahdollisuus koeajaa näitä uutuuksia. Koeajossa oli mukana myös Mercedeksen polttokennoauto.

Sähköautojen ja hybridien ohella esillä oli myös muita pieniä sähköisiä kevytajoneuvoja, jotka pyrkivät kilpailemaan vaihtoehtoisina kulkumuotoina nykyisten liikennevälineiden ohella. Näiden oletetaan yleistyvän kunhan valmisteilla oleva EU:n ja sen jäsenmaiden lainsäädäntö kevytajoneuvoihin liittyen ottaa ne huomioon.

Uutena kategoriana konferenssissa oli 'Project dissemination', jossa esiteltiin 140 projektia. Konferenssissa oli 540 paperia yli 40 maasta. Posterisessiossa Suomi oli hyvin esillä. Edustettuina olivat EVE-ohjelma, Aalto-yliopisto, Metropolia, VTT sekä Tampereen teknillinen yliopisto. Suomesta oli puheenjohtaja myös kolmessa konferenssin sessiossa. Tästä on hyvä jatkaa esilläoloa seuraaviin kansainvälisiin tapahtumiin.

Seuraava EVS tapahtuma (EVS28) pidetään Etelä-Koreassa vuoden 2015 toukokuussa.

Pekka Malinen
Tero Haahtela
Aalto-yliopisto


Lisätietoja
EVS27 - The 27th International Electric Vehicle Symposium & Exhibition
EVS28 - The 28th International Electric Vehicle Symposium and Exhibition

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti