keskiviikko 1. tammikuuta 2014

Sähköauton äänettömyys ja suorituskyky tekivät vaikutuksen


Fisker Karma on ylittänyt odotukseni sähköautoilusta ja Fiskeristä ensikokeilulla. Ajan kahdeksan kuukautta vuodesta kaikki työ- ja vapaa-ajan matkat Fisker Karmalla.

Ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset ja akkujen latauksen vaivattomuus ovat olleet myönteinen kokemus. Auto on vielä näyttävämpi ja muotoilultaan hienompi kuin kuvista olisi voinut päätellä. Myös auton suorituskyky on huikea. Äänettömyys tekee autosta erityislaatuisen.

Olen ajanut autoa myös kovilla talvipakkasillakin ja tekniikka ei ole ollut este ajolle. Auto on kuitenkin jonkin moinen harvinaisuus, niin autoa ei raaski käyttää lumen, sohjon ja suolan täyttämillä teillä.



Työmatkat täysin sähköllä


Työmatkani noin 40 km ajan aina täysin sähköllä (80 km yhdellä latauksella) ja työpaikalla akku latautuu täyteen jo muutaman tunnin aikana. Näin työmatka takaisin kotiin ja asiointi kauempanakin hoituu täysin sähköllä ajaen. Kotona minulla on latauspiste, jossa akku latautuu täyteen yön aikana. HUB logisticsin toimipisteen katolla on tuuligeneraattori, josta aina tuulisella säällä syntyy sähköä, jota voidaan ajatella käytettävän myös Fisker Karmann lataukseen. Näin sitä tulee ajeltua hyvällä tuulella!

Pidemmillä työ- ja mökkimatkoilla kuluu myös bensaa. Keskikulutukseni esim. viimevuodelle oli noin 4 l/100km. Täytyy huomioida, että auto on 2000 kg painava. Olen ajanut autolla reilussa vuodessa yli 30 000 km.

Auton koko, paino ja leveys tekevät siitä erittäin vakaan. Toisaalta iso koko (10 m2) edellyttää parkkeerauksen suunnittelua, mutta ostoskeskusten ja parkkitalojen latauspisteistä löytyy aina vapaa paikka autolle. Myös Helsingin keskustassa on useita latauspisteitä sähköautoille, jossa saa heti vapaan parkkipaikan. Kätevää! 

Aarno Törmälä on ajanut sähköautolla reilussa vuodessa yli 30 000 km.

Hybridistä täyssähköautoon


Autot ja autourheilu ovat aina kiinnostaneet minua. Harrastan edelleen rata-autoilua, mutta kokemusta on myös taloudellisesta ajosta – osallistuin jo 1980-luvulla useampaan taloudellisuusajokilpailuun. Silloin ei vielä tullut mieleen ajella sähköllä.

Kun ensimmäiset sähkö- ja hybridiautot tulivat markkinoille 2000-luvulla, olin jo ostamassa yritykselle pientä sähkö-autoa lyhyisiin asiointiajoihin. En kuitenkaan tuolloin hankkinut sähköautoa, sillä niiden suorituskyky oli vielä heikko ja autot olivat koppimaisia.

Hybridiautojen lisääntyessä hankin itselleni työsuhdeautoksi Lexus 400 RX:n, joka osoittautui erinomaiseksi valinnaksi. Auto on erittäin edustava, varmakäyttöinen ja taloudellinen ”kaupunkimaasturi”. Mahdollisuus taloudellisuuden ajantaisaiseen seuraamiseen teki ajokokemuksesta entistä mielenkiintoisemman. Myös ladattava hybridiauto kiinnosti, mutta Lexukselta mallia ei vielä ollut tulossa.

Kolmisen vuotta sitten kuulin ensimmäisen kerran urheilullisesta sähköautosta Fiskeristä, joka heti herätti mielenkiinnon. Pisteenä iin päälle oli, että ne alettiin valmistamaan vielä Suomessa. Olinkin ensimmäisiä, jotka ottivat yhteyden Fiskerin jälleen myyjään (silloin Tanskassa) tiedustellakseni auton hankinnasta ja sen ominaisuuksista.

Olen päässyt toteamaan, että Fisker Karmalla on positiivinen karma. Tuntemattomat ihmiset tervehtivät ja näyttävät peukkua lähes päivittäin autoa ajettaessa. Myös autosta kyselijöitä riittää parkkipaikoilla. Ihmisten asenne autoa kohtaan on ollut ainoastaan positiivinen.

Aarno Törmälä
toimitusjohtaja, HUB logistics

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti