keskiviikko 1. tammikuuta 2014

Sähköautoilijan latauspisteistä tulee Virtapisteitä

Odotettu sähköisen liikenteen latausoperaattori on aloittanut toimintansa. Operaattoriyhtiön nimi on Liikennevirta Oy ja sähköautojen latauspisteisiin kautta maan tulee Virtapiste-tunnus.




Liikennevirta kytkee eri omistajien latauspisteet käyttäjille yhtenäiseksi Virtapiste-latausverkostoksi, samaan tapaan kuin Automatia Pankkiautomaatit Oy:n käteisautomaatit palvelevat asiakkaita pankista riippumatta. Energiayhtiöiden lisäksi Virtapiste-palveluita voivat tarjota esimerkiksi huoltoasemat, autokaupat, kaupungit, kauppaketjut ja parkkihallit.

Näillä näkymin ensimmäiset latauspisteet liitetään Liikennevirran järjestelmään vuoden 2014 puolivälin jälkeen. Julkisten pikalatauspisteiden määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan nykyisestä jo ensi kesään mennessä. Tätä varten Liikennevirta ja autovalmistaja Nissan ovat solmineet sopimuksen pikalatausverkoston laajentamisesta Suomessa kaupungeissa sekä valtateiden varsilla.



Koska latauspisteitä ja tapahtumia tulee olemaan esimerkiksi pankkiautomaatteihin verrattuna erittäin paljon, on tunnistautumisen oltava yksinkertainen ja nopea. Todennäköisesti autoa pääseekin tulevaisuudessa lataamaan vilauttamalla avaimenperässä roikkuvaa RFID-tunnistetta eli tagia tai käyttämällä matkapuhelimen NFC-sovellusta.

Taustalla kotimaiset energiayhtiöt

Liikennevirran taustalla on 17 keskeistä kotimaista energiayhtiötä. Liikennevirran hallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän Energian toimitusjohtaja Tuomo Kantola arvioi, että lyhyellä tähtäimellä latauspisteiden rakentamisesta ovat kiinnostuneimpia huoltoasemien ja kauppakeskusten tyyppiset palveluntarjoajat, joille latauspalvelu merkitsee myönteistä julkisuutta ja kasvavaa asiakasvirtaa.

”Pitkällä tähtämellä Virtapisteet linkittyvät älykkäiden energiajärjestelmien kehittämiseen. Liikennevirran alustaa voidaan hyödyntää hajautetussa energiantuotannossa, energian varastoinnissa ja muissa älykkään sähköjärjestelmän toiminnoissa”, Kantola sanoo.

Energiayhtiöiden roolin Kantola arvioi muodostuvan moninaiseksi. Osa tarjoaa vain sähköliittymää ja verkkoa palveluntarjoajien käyttöön, osa taas alkaa tarjota latauspalveluja omalla nimellään tai tarjoaa muiden käyttöön valmiita latauspisteitä.

Helppo tapa liittyä yhteiskäyttöön

Liikennevirran perusajatus on tarjota latauspisteen omistajalle tai rakentajalle yksinkertainen tapa liittyä yhteiskäyttöön. Palveluun sisältyy käyttäjätunnistus, huolto, ylläpito ja ympärivuorokautinen tekninen asiakaspalvelu.

”Tarjoamme operaattoripalvelut kaikille toimijoille, jotka tarjoavat latauspalvelut sähköautoilijalle. Kansainvälisesti vertaillen markkinamallimme avoimuus on aivan omaa luokkaansa”, kertoo Liikennevirta Oy:n vt. toimitusjohtaja Jussi Palola.

Liikennevirta määrittelee Virtapisteelle minimivaatimukset, kuten pistoketyypit ja tiedonsiirtorajapinnat sekä tarjoaa latauspalvelujen myyjille käyttäjätunnistuksen, maksujärjestelmän ja tunnistautumiseen liittyvän logistiikan. Sähköautoilijoista ei tule Liikennevirran asiakkaita, vaan pankkiautomaattien tapaan kuluttajat asioivat oman palveluntarjoajansa kanssa.

Liikennevirta Oy on lisäksi tehnyt kantaverkkoyhtiö Fingridin kanssa aiesopimuksen yhteistyöstä, jonka tavoitteena on tuoda älylataus osaksi suomalaista energiajärjestelmää. Virtapiste on vahvasti edistämässä pohjoismaista ja eurooppalaista yhteiskäyttöjärjestelmää Hubjectin ja Fortumin kanssa.

”Kaikkien sähköautojen julkisten latauspisteiden tulee olla helppokäytöisiä ja yhteensopivia”, Palola korostaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti