perjantai 3. tammikuuta 2014

Ensto ja Symbicon yhdistävät mainostaulun ja latausaseman

Ensimmäinen mainoslatausasema on otettu käyttöön P1-pysäköintalossa Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Ensto sekä digitaalista näyttötekniikkaa valmistava Symbicon ovat kehittäneet latausaseman, jossa sähköauton lataamisen lisäksi näytetään digitaalista mainontaa kulujen kattamiseksi. Julkisilla paikoilla sijaitsevat latausasemat voivat näin tuottaa mainostuloja palveluntarjoajille.

”Latausasemien operointi ei ole kaupallisesti yksinään kannattavaa edes silloin, kun ne ovat koko ajan käytössä, joten toiminta kaipaa myös muita tulonlähteitä”, sanoo sähköautojen latausratkaisuista vastaava johtaja Allan Ahlgren Enstolta.



Clear Channelin kehitysjohtaja Lassi Tolonen arvioi, että osa sähköautojen latausverkostosta saattaa toteutua vastaavalla mallilla, kuin ulkomainosyhtiöiden rahoittamat bussipysäkit. ”Niissä julkinen palvelu rahoitetaan mainostuotoilla: ulkomainosyhtiö hoitaa pysäkkiverkoston kunnossapidon ja uuden kannan rakentamisen yhdessä kaupungin tai kunnan kanssa, Tolonen kertoo.

Ensimmäinen mainoslatausasema on otettu käyttöön Finavian P1-pysäköintalossa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Enston ja Symbiconin yhteistyökumppanina palvelussa toimii ulkomainosyhtiö Clear Channel.

”Uudet latausasemat ovat osa ekologista työtä ja ympäristövastuullisuutta, johon lentoasemalla kuuluvat myös käyttämämme sähköautot ja muun muassa valaistustekniikan uusiminen”, toteaa Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Marko Tikkanen.

Euroopan parlamentin liikennekomitean ehdotuksen mukaan Suomeen rakennettavien julkisesti saatavilla olevien latauspisteiden määrä nousisi 4 000 kappaleeseen. Kaikkiaan EU:n jäsenvaltioihin esitetään rakennettavaksi lähes puolta miljoonaa julkisesti saatavilla olevaa latauspistettä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti