perjantai 27. syyskuuta 2013

Hybridikuorma-auto on taloudellinen työjuhta

Sähkö- ja polttomoottorin yhdistäminen samaan kuorma-autoon pienentää kustannusten lisäksi melutasoa.

Lassila & Tikanojan hybridijäteauto on kulkenut Turun katuja kesästä 2012 lähtien. Kuva: Lassila & Tikanoja.

Hybriditekniikka tekee tuloaan linja-autojen lisäksi muuhunkin raskaaseen kalustoon. Kuorma-autot saavat parhaimman hyödyn tästä kaupunkiajossa tai erikoistehtävissä, jossa auton täytyy tuottaa samalla sähköenergiaa.



”Polttoaineen säästöä on päästy todistamaan hybridibussien kautta Suomessa jo useamman vuoden ajan. VTT:n tutkimusten mukaan polttoainesäästöt ovat 5–40 prosenttia ja uskon säästön yltävän kuorma-autoissa samaan. Erityisesti jäteautojen polttoaineenkulutukset voivat ajon stop & go -luonteen vuoksi normaalisti lähennellä litra/kilometri -lukemia”, kertoo Motiva Oy:n johtava asiantuntija Vesa Peltola.

Käytännön kokemusta hybridikuorma-autoista on jo saanut Lassila & Tikanoja, joka otti Turussa käyttöön Volvo FE Hybrid -jätteenkuljetusauton keväällä 2012. 250 kilowattia ja 1300 Nm kehittävä dieselmoottori toimii rinnakkain 120 kilowatin ja 1300 Nm sähkömoottorin kanssa.

Hybridikuorma-auton kiihdytysten ja joutokäynnin melutaso on pudotettu puoleen ja polttoaineenkulutus on vähentynyt kolmanneksella perinteiseen jätteenkuljetusautoon verrattuna.

Volvon mukaan Volvo FE Hybrid voi pienentää ajosyklistä riippuen pienentää polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä 15–20 prosenttia. Jäteautossa, jossa käytetään samalla sähkökäyttöistä puristinta, säästöt voivat olla jopa 30 prosenttia.

Daimler taas kertoo Fuso Canter Eco Hybrid -kuorma-auton kuluttavan polttoainetta 25 prosenttia vähemmän perinteiseen dieselmoottorilla varustettuun Canteriin verrattuna. Jakelukäyttöön tehdyssä autossa on kolmelitrainen, 110 kW ja 370 Nm turbodiesel ja sen rinnalla 40 kilowatin ja 200 newtonin sähkömoottori.

Amerikkalaisen Pike Research -markkinatutkimusyrityksen ennusteen mukaan dieselpolttoaineen hinnannousu kasvattaa hybridikuorma-autojen ja -linja-autojen myyntiä lähivuosina jyrkästi.

Selkeitä ympäristöetuja asuinalueilla

Hybriditekniikka vähentää samalla terveydelle haitallisia päästöjä, kuten häkää, hiilivetyjä, hiukkasia ja typen oksideja.

”Sähkömoottori tuo selkeitä ympäristöetuja esimerkiksi pihoilla ja asuinalueilla kuljettaessa, jossa pakokaasupäästöt tai moottorimelu häiritsevät eniten”, Vesa Peltola sanoo.

Pidempiä matkoja ajavissa täys- ja puoliperävaunuyhdistelmissä hybriditekniikasta ei ole yhtä suurta hyötyä kuin jakeluliikenteessä. Maantiellä sähkömoottorin avustuksesta ei saada vielä riittävän suurta hyötyä ja myös kaluston valmistuskustannukset ovat korkeammat.

Tyypillinen kuorma-auton käyttämä järjestelmä on rinnakkaishybridi, joka käyttää sähkömoottoria silloin, kun polttomoottorin hyötysuhde on heikoimmillaan. Esimerkiksi ykkösvaihteella ajettaessa auto liikkuu yksinomaan sähkömoottorilla. Kaupunkiajossa jarrutusenergiaa voidaan kierrättää edelleen akkuihin.

Inevestointikustannukset rajoitteena

Hybridiajoneuvoihin siirtymiseen suurin kynnys on tällä hetkellä niiden korkea hinta. Hybridikuorma-auto on hinnaltaan tällä hetkellä noin 40–70 prosenttia polttomoottorikäyttöistä kalliimpi. Peltolan mukaan hankintoihin vaikuttavat muutkin tekijät.

”Hybridikaluston määrä voi kasvaa, jos polttoainesäästöllä saavutetaan hybriditekniikan tuomat lisäkustannukset auton pitoajan puitteissa tai jos esimerkiksi tarjouspyyntökierroksella annetaan merkittävästi lisäpisteitä ajokaluston ympäristöä säästävästä tekniikasta.”

Esimerkiksi Yhdysvalloissa järjestelmän vaihtokuluihin on saatavissa julkista tukea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti