tiistai 16. lokakuuta 2012

Hiljainen, hajuton ja ketterä sähköauto

Jukka Mäkelä tykkää ajella sähköautolla. Ladattava auto on osoittautunut käteväksi käyttöautoksi.
Kuva: Espoon kaupunki / Ilkka Vuorinen

”Hajuttomuus, äänettömyys ja päästöttömyys. Miellyttävä ja ketterä ajaa”, listaa Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä sähköauton plussia. Huhtikuusta asti Nissan Leafilla ajellut Mäkelä käyttää sähköautoa käytännössä kaikkiin arkiajoihinsa. Työmatkaan, lasten kuskaamiseen harrastuksiin, kauppareissuilla.


”Vain pidemmät ajomatkat eivät sähköautolla vielä luonnistu. Olen nyt ajanut 10 000 kilometriä ja arvostan auton kätevyyttä kaupunkiajossa.”

Mäkelän perheen lapset ovat olleet innoissaan auton päästöttömyydestä, josta todisteena on pakoputken puuttuminen autosta.



”Ajotapa on muuttunut ekologisemmaksi, ei tule ajettua turhia kilometrejä. Koska sähköautolla pääsee rajallisen matkan, on harkittava myös tuhlaako energiaa ylinopeuteen. Tämä lisää herrasmiesmäisiä ajotapoja”, Mäkelä naurahtaa.

Yöt piuhassa

Mäkelä ei ole kokenut sähköautoilua vaikeaksi. Hän yleensä aina muistaa laittaa auton yöksi lataukseen ja yhdellä latauksella yleensä pääsee ajamaan päivän ajot. Nissanissa on myös pikalataustoiminto jos virta loppuu kesken päivän. Ainoastaan auton äänettömyys ja helppo kiihtyvyys ovat vaatineet totuttelua.

”Hiljaisen auton kanssa vastuu on kuljettajalla parkkipaikoilla ja autotallissa, koska muut eivät kuule sitä. Ylinopeuden kanssa saa olla tarkkana, sillä auto kiihtyy kaupunkiajossakin nopeasti. Mutta autoon tottuu pian ja näkisin sähköauton hyvänä vaihtoehtona senioreille kaupunkikäyttöön.”

Pikalatauskaan ei sovi kiireiselle

Kesäaikaan autolla voi hurruutella noin 170 kilometriä kerrallaan. Talvisin matka on hieman lyhyempi. Mäkelä kertoo tarkistavansa matkan varrelta löytyvät latauspisteet pidemmille reissuille lähtiessä. Espoosta hän on käynyt autolla muun muassa Lahdessa ja Hämeenlinnassa.

”Auton pikalataamiseen menee 20 minuuttia ja kieltämättä kiireisessä aikataulussa se on pitkä aika. Arjessa en ehtisi autoa päivällä ladata, yön lataamisen on riitettävä päivän ajoihin. Myös kaupungintalon kulmalla on latauspiste, joten toimistolla ollessa voin ladata autoa.”

Älykkään kaupungin auto

Mäkelän sähköauto herättää edelleen kiinnostusta ja keskustelua missä ikinä hän liikkuukaan. Hän on huomannut erityisesti lasten ja nuorten arvostavan päästöttömyyttä. Usein keskustelu kääntyy sähköautoilun tulevaisuuteen ja yleistymiseen.

”Espoon kaupungilla on tällä hetkellä käytössä seitsemän sähköautoa. Kokeilemme sähköautoja ja tulevaisuuden linjaukset tehdään saatujen kokemusten perusteella. Espoon kaupungilla, Aalto-yliopistolla ja energiayhtiö Fortumilla on yhteinen hanke, jossa mietitään ekologista kaupunkia. Sähköautot ovat osa älykästä liikennejärjestelmää”, Mäkelä sanoo.

Mäkelä muistuttaa, että Espoossa on viisi aluekeskusta, joista kolme on metron varrella ja kaksi kaupunkiradan varrella. Raideliikenne ja sähköautot muodostavat hyvän järjestelmän, jossa vähennetään merkittävästi päästöjä.

”Espooseen on tulossa lisää autojen latauspisteitä sähköautoilun yleistyessä. Kehittämistä on paljon edessä, jotta järjestelmästä tulee toimiva. Yksi asia olisi saada ihmiset lataamaan autoaan vuorokaudesta silloin kuin sähkö on halvimmillaan.”

Mäkelän mielestä sähköautoilussa on edistämisen arvoisia asioita. Kestävä kehitys, luontoarvojen tukeminen ja riippumattomuus öljyteollisuudesta ovat tärkeitä näkökohtia.

”Varsinkin silloin, kun sähköautot ladataan uusiutuvalla energialla. Tapiola, Otaniemi ja Keilaniemi ovat hyvä koealusta sähköiseen kaupunkiajoon. Tapiolahan on aikoinaan suunniteltu autottomaksi. Mielestäni tulevaisuuden kansainvälisen kampuksen ja yliopistokaupungin on hyvä tavoitella päästöttömyyttä”, Mäkelä pohtii.

Medita / Liisa Tanninen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti