Väitöstutkimuksessaan Rautianen selvitti miten sähköverkko kestää sähköautojen yleistymisen ja miten sähköautojen lataamista voidaan ohjata esimerkiksi hinnoittelulla.
Antti Rautiainen kehitti väitöstutkimuksessaan sähköverkkoyhtiöiden avuksi joustavan tavan tehdä tilastollisia sähköautojen latauskuormamalleja. Rautiaisen kehittämiä malleja on käytetty useissa verkkoyhtiöissä, kun niissä on arvioitu sähköautojen latauksen vaikutuksia sähköverkkoihin
Rautiaisen mukaan suurikaan määrä sähköautoja ei ole ongelma, jos ne ovat jakautuneet tasaisesti ja niitä ladataan tasaisesti eri aikoina ja mielellään hitaalla lataustavalla. Ongelmia voi tulla, jos sähköautot keskittyvät tietyille alueille ja niitä pikaladataan samaan aikaan.
”Tyypillisillä peruslataustehoilla huomattavakaan määrä sähköautoja ei aiheuta suuria ongelmia nykyisenkaltaisissa sähköverkoissa, mutta erityisesti suurten lataustehojen tai suurten paikallisten sähköautokeskittymien tapauksessa verkon vahvistaminen tai latauskuorman ohjaus on tarpeellista”, Rautiainen sanoo.
Kysyntäjousto sähköauton latauksen lisäksi lämmitykseen
Tulevaisuuden sähkövoimajärjestelmässä sähkön kysyntäjouston merkitys tulee kasvamaan.
”Sähköautojen latauksen lisäksi esimerkiksi sähkölämmitys- ja lämminvesivaraajakuormia voitaisiin ohjata tarjoamalla eri aikoihin edullisempia hintoja tai muuttamalla hinnoittelua osittain tehoperusteiseksi. Lisäksi jos sähköauton akuston energiaa voitaisiin purkaa sähköverkkoon tai jos käytössä olisi jokin muu sähkövarasto, tarjoaisi tämä aivan uusia mahdollisuuksia tulevaisuuden sähköjärjestelmälle.”
Toisaalta Rautiainen huomauttaa, että suuri osa henkilöautoliikenteestä voitaisiin sähköistää ladattavilla hybridiautoilla, sillä suomalaiset ajavat keskimäärin noin 50 kilometriä päivässä. Hybridiautojen muodostama kuorma sähköverkolle on pienempi kuin täyssähköautojen.
Antti Rautiainen: Aspects of Electric Vehicles and Demand Response in Electricity Grids
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti