perjantai 6. maaliskuuta 2015

Pistokehybridi BMW i8 palvelee arkikäytössä

BMW i8 rouhii eteenpäin vähän syrjäisimmilläkin poluilla nelivetonsa ansiosta

BMW i8 on on tehokas, alumiini–hiilikuiturakenteinen urheiluauto, mutta pitkän linjan BMW-harrastaja Jaakko Pitkäjärvi on ajanut pistokehybridillään kaikki työmatkansa läpi talven.

”Viimeiset 720 kilometriä olen ajanut yhdellä 40 litran tankillisella. Työmatkasta suurin osa on moottoritietä, ja autossa kitkarenkaat, joten tavallisella maantiellä ja kesärenkailla päästään vielä paljon pidemmälle”, Pitkäjärvi arvioi.


Päivittäisen työmatkansa Pitkäjärvi aloittaa pelkällä sähköllä, jolloin auto on etuvetoinen. Moottoritien rampilla käynnistyy kolmisylinterinen, 1,5-litrainen turbomoottori ja auto muuttuu nelivetoiseksi.

”Neliveto kytkeytyy päälle myös silloin, kun auto haistaa että pito on rajoitettu. Nelivetoisena i8 kulkee kuin unelma, esimerkiksi talvisilla moottoritien jäisillä rampeilla pidon menettäminen nopeuden vuoksi vaatisi ajotyyliltä suurta reikäpäisyyttä”, Pitkäjärvi kertoo.

Paluumatkalla töistä Pitkäjärvi ajaa akut tyhjiksi – 7,1 kWh litium-ioniakkujen kapasiteetista reilut 5 kWh on hyödynnettävissä ja virtaa riittää vielä illalla 15–20 kilometrin matkaan.

Älypuhelinsovelluksesta todellista hyötyä


Kotona liki tyhjät akut latautuvat tavallisella verkkovirralla täyteen noin neljässä tunnissa. Koska autossa on SIM-kortti, latauksen etenemistä saa tiedon suoraan BMW:n omaan älypuhelinsovellukseen
”Puhelimella auton voi esimerkiksi käynnistää ja ladata siihen reittejä. Appsista on aidosti hyötyä, esimerkiksi latauspistokkeen jäätyä kerran löysälle puhelin ilmoitti latausongelmasta. Sovellus tarjoaa myös tilastoja, joiden avulla voi seurata taloudellisuutta ja ajotyylin järkevyyttä. Ne ovat hyviä toimintoja ”, Pitkäjärvi toteaa.

Älypuhelinsovelluksella näkee auton keskeisimmät tiedot ja tulevat huoltotoimenpiteet

Kolmisylinterinen bensaturbo

BMW i8 on ladattava pistokehybridi, joka kiihtyy nollasta sataan 4,4 sekunnissa. Pelkällä sähköllä autolla voi ajaa liki 40 kilometriä, jolloin huippunopeus on 120 km/h. EU-normien mukaisella ajosyklillä mitattuna hiilidioksidipäästöt jäävät silti 49 grammaan sadalla kilometrillä.

Nelipaikkainen urheiluauto painaa alle 1500 kiloa.  Polttomoottorina on 1,5-litrainen, kolmisylinterinen turboahdettu bensamoottori, joka tuottaa 170 kW tehon ja 320 Nm väännön. Sen tukena on 96 kW sähkömoottori, jossa on vääntöä tasaiset 250 Nm koko kierroslukualueella.

Pitkäjärvi on ensimmäisen talven kokemusten jälkeen yhä innostunut Bemarin teknologiasta. Hän uskoo monien ratkaisujen yleistyvän muissa autoissa kymmenen seuraavan vuoden kuluessa.

”Tällä hetkellä auto on joka suhteessa aikaansa edellä”, hän sanoo.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti