keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Volvo ja ABB kehittävät sähköbussien pikalatausta

Volvon sähköbusseissa tullaan käyttämään automaattista, pääosin CSS-lataustavassa sovellettuihin yleisiin standardeihin perustuvaa tasavirtalatausta. Sähköbussien pikalataus perustuu ajoneuvon katolla sijaitsevaan automaattiseen virroittimeen (ACS, Automatic Connection System), jonka ansiosta bussinkuljettajan ei tarvitse puuttua lataustapahtumaan.
Volvo ja ABB kehittävät bussien latausjärjestelmää, joka mahdollistaa nopean, kuusi minuuttia kestävän pikalatauksen.

Ensimmäinen Volvon täyssähköbussi esitellään keväällä 2015 ja se tulee liikenteeseen Göteborgissa Ruotsissa osana ElectriCity-projektia. Täyssähköbussit ovat hiljaisia ja päästöttömiä, joka mahdollistaa bussipysäkkien entistä helpomman sijoittamisen helposti sisätiloihin. Volvo kertoo sähköbussien vähentävän paikallisliikenteen energiankulutusta 80 % ja hiilidioksidipäästöjä peräti 99 %.

Göteborgin lisäksi uusi latausjärjestelmä otetaan jo vuonna 2015 käyttöön Luxemburgissa, jossa suunnitellaan otettavaksi käyttöön 12 Volvon hybridibussia. Volvo Electric Hybrid -bussi esiteltiin syyskuussa 2014 ja se vähentää energiankulutusta 60 % verrattuna perinteiseen dieselbussiin. Polttoaineenkulutuksen arvioidaan vähentyvän 75 %, samoin hiilidioksidipäästöjen. Volvon ensimmäinen hybridibussi tuli markkinoille vuonna 2009 ja yhtiö on toimittanut jo 1600 hybridiä 21 eri maahan.

Volvon hybridibussi Göteborgissa.

Latausjärjestelmää kehittävät yhteistyössä Volvo ja ABB. Latausaseman huipputeho on 300 kW ja latausaika on kuusi minuuttia. Vastaavasti yön yli lataus varikkoalueella tehdään kaapeleilla. Pikalatausasemissa hyödynnetään samaa teknologiaa kuin ABB:n henkilöautojen pikalatausasemissa, joita on globaalisti toimitettu vuoden 2010 jälkeen yli 1500 yksikköä laajoihin latausverkostoihin Virossa, Tanskassa ja Hollannissa. Kaikki sähköbussien latausasemat liitetään ABB:n palvelimeen, jolloin lataustapahtumia ja asemia voidaan hallinnoida realiaikaisesti.

Päätepysäkkilatauksessa voi olla tarkoituksenmukaista sijoittaa päätepysäkki kaupunkikeskustassa aiempaa keskeisemmälle paikalle. Samaa latausverkostoa voivat tällöin hyödyntää myös hiljaiseen aikaan kaupungissa jakelu- ja kunnossapitotehtävissä liikkuvat hyötyajoneuvot. Tämä nostaisi latausverkoston käyttöasteen kokonaan uudelle tasolle.

Lisätietoja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti