tiistai 25. marraskuuta 2014

Volkswagenin suosikeista hybridi- ja täyssähköversiot

Volkswagen esitteli syyskuussa Suomen suosituimpiin kuuluvan henkilöauton uudet versiot: e-Golf -sähköauton ja ladattavan Golf GTE -hybridin sekä up!-kaupunkiauton e-up! -täyssähköversion.

Monesta muusta valmistajasta poiketen Volkswagen ei ole pyrkinyt erottamaan sähköautoja polttomoottorimalleista, vaan sekä korin muotoilu että kuljettajan näkymä ovat lähes identtisiä kaikissa versioissa. Ulkoapäin sähköautot ja ladattavat hybridit tunnistaa rinnakkaismalleista niiden päiväajovalojen kaarevasta muodosta.

Valmistajan selkeä viesti on, että sähköstä huolimatta kaikki toimii kuten ennenkin. Pieniä muutoksia toki on, ja esimerkiksi e-up!:n ajettavuuteen vaikuttaa selvästi painopisteen alhaalla pitävä akusto.

Volkswagenin sähkökäyttöiset autot ovat ulkonäöltään liki identtisiä polttomoottoriautojen kanssa. Ne erottaa lähinnä keulan kaarevista päiväajovaloista. Taustalla ABB Terra 53 CCS -pikalatausasema. 

Volkswagenin mukaan kaikki uudet mallit ovat jo tilattavissa Suomessa. e-Golfin verollinen hinta alkaa noin 41 000 eurosta, e-up! maksaa hieman alle 29 000 €. Ladattavan hybridimallin eli Golf GTE:n hinnat alkavat noin 41 000 eurosta. 

”Uusia ladattavia hybridejä myydään yhdeksässä pisteessä Suomessa, sähköautoja Volkswagen Center Airportissa”, Olli Tervonen Volkswagenilta kertoo. 

Akut riittävät arkikäyttöön

Kaikkia Volkswagenin sähköautoja ja ladattavia hybridejä voi ladata hitaan lataustavan (Type 2) pistokkeella. Lataus yön aikana ei tuota normaalikäytössä ongelmia, sillä latausaika vaihtelee yleensä kahden ja kahdeksan tunnin välillä.

Täyteen ladatuilla akuilla ladattava hybridi Golf GTE kulkee akuilla 50 kilometriä, täyssähköauto e-up! 160 kilometriä ja e-Golf 190 kilometriä. Kun keskimääräinen päivittäinen ajomatka on Suomessa on noin 40 kilometriä, riittää kaikkien mallien toimintasäde arkikäyttöön.

Molemmilla täyssähköautoilla onnistuu myös nopeampi CSS-lataus (Combined Charging System). Latauspistokkeen yläosassa on hitaan lataustavan Type 2 -liitin ja alaosassa tasasähköpistokkeen plus ja miinus -pistoliittimet.

Pikalataus alkaa turvatarkistuksella

Lataus käynnistyy pikalatausasemalla käyttäjän maksutapatunnistuksella, kuten luottokorteilla tai RFID‐korteilla. Tämän jälkeen valitaan lataustapa ja kytketään CCS‐pistoke ajoneuvoon.

Ajoneuvon ulkopuolinen pikalatausasema ja ajoneuvon ohjausjärjestelmä (VMS) suorittavat turvatarkistuksen, jossa tarkistetaan akuston hallintajärjestelmän (BMS) tila, joka määrittelee latausprofiilin pikalatausasemalle. Tämän jälkeen latauspistoke lukitaan ajoneuvon vastakappaleeseen. 

e-Golf ja e-up! -täyssähköautoissa latauspistokkeet ovat takana vasemmalla. Latauspistokkeen yläosassa on hitaan lataustavan Type 2 -liitin ja alaosassa pikalatauksen mahdollistavan tasasähköpistokkeen plus- ja miinusliittimet.
 
Auton määrittelemän latausprofiilin mukaisesti latausvirta nousee alussa nopeasti maksimiin ja pysyy maksimitasolla 5–30 minuuttia, vaihdellen lataustehon, ulkolämpötilan, akuston kapasiteetin ja varaustason mukaan. Maksimitason jälkeen latausvirta laskee ja lataus päättyy automaattisesti.

Latauspistokkeen lukituksen aukeaminen voidaan määritellä ajoneuvokohtaisesti – lukituksen tilaa hallitsee aina ajoneuvo. CCS‐pikalatauksen voi keskeyttää ennen täyttä latausta pikalatausaseman stop-painikkeesta, mutta silloin pistokkeen voi irrottaa vasta, kun ajoneuvon ohjausjärjestelmän määrittelemä turvalukitustila on päättynyt.

CCS latauspistokkeet sijaitsevat e‐Golfissa ja e‐up!issa takavasemmalla, Golf GTE:ssä hitaan lataustavan pistokepaikka löytyy Volkswagen‐logon takaa keskeltä ”etugrilliä”. Pikalatausaseman liikennejärjestelyssä tuleekin huomioida nämä molemmat ominaispiirteet, odotuspaikat latausasemalla pistokkeen vapautumisen vaihtelun ansiosta sekä pistokkeen sijainti korissa, jotka vaihtelevat automerkeittäin.

Volkswagenin CAr-Net e-remote -palvelu tuo sähköisten automallien telemetriatiedot myös älypuhelimen tai muun päätelaitteen näytölle. Car-Net tarjoaa mahdollisuuden selata keskeisiä telemetriatietoja missä tahansa ja etäyhteyden ansiosta voidaan auton lämmitystä ja viilennystä sekä akun latausta ohjata ja ajastaa.

Jukka A. Mäkinen
ABB

Lisätietoja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti