Uutta standardia sovelletaan ensimmäistä kertaa kiinalaisen BYD Auton ja saksalaisen Daimlerin yhteisyrityksen Shenzhen BYD Daimler New Technologyn (BDNT) valmistamassa Denza-sähköautossa. Autossa on suuri, 47,5 kWh akku ja sille luvataan 300 kilometrin toimintasäde.
ABB toimittaa Denzalle kotilataukseen pienikokoiset, tasavirralla toimivat pikalaturit, jotka mahdollistavat auton latauksen kotioloissa nopeimmillaan alle kolmessa tunnissa. Auton voi ladata myös vaihtovirralla suoraan tavallisesta pistotulpasta, mutta silloin latausteho on vain 1,5 kW ja akut täyttyvät hyvin hitaasti, 32 tunnissa.
Julkisissa latauspisteissä autoa voidaan ladata peräti 50 kW teholla, jolloin latausaika jää alle tuntiin. Kotilatauslaitteella auton voi ladata 7 kW teholla seitsemässä tunnissa, kolmen tunnin pikalataus vaatii 22 kW tehon.
Kiinan pikalatausjärjestelmä on tarkemmalta nimeltään GB/T 20234. Se mahdollistaa eurooppalaista type 2 -pistoketta muistuttavalla kytkimellä lataamisen sekä vaihto- että tasavirralla.
Standardi kiinnostaa autonvalmistajia, sillä yhden pienikokoisen liittimen sijoittaminen autoon yksinkertaistaisi suunnittelua ja helpottaisi tilankäyttöä. Se mahdollistaisi myös tilaa vievän ja painavan vaihtovirtalaturin jättämisen kokonaan pois, jos autoa voitaisiin ladata sekä kotona että julkisissa latauspisteissä tasavirralla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti