tiistai 27. lokakuuta 2015

Kaupunkiliikenteen bussi on ihanteellinen sähköistettävä

Dieselhenkilöautojen tulevaisuus voi olla tulevina vuosina aika karu, sillä etenkin kaupunkiliikenteessä bensa, kaasu ja tietenkin sähkö ovat päästöjen kannalta parempia vaihtoehtoja. Sähköistämisen kannalta ihanteellisin ajoneuvo on kuitenkin lyhyttä, säännöllistä reittiä ajava kaupunkiliikenteen bussi, kirjoittaa VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund.



Sähköbusseihin ja niiden infrastruktuuriin erikoistunut Linkker Oy syntyi VTT:n ja Helsingin seudun liikenteen (HSL) eBus-projektin myötä. Linkker on sopinut HSL:n kanssa 12 sähköbussin toimittamisesta pääkaupunkiseudun liikenteeseen. 

maanantai 5. lokakuuta 2015

Kaupunkien bussiliikenteen tulevaisuus: pienemmät akut ja automaattinen päätepysäkkilataus

Kaupunkiliikenteen bussien lataukseen on tarjolla useita vaihtoehtoja, mutta voittaja on pienemmän ja kevyen akuston sekä automaattisen päätepysäkkilatauksen yhdistelmä, arvioi ABB:n sähköisen liikenteen asiantuntija Jukka Mäkinen. 
Käännetyn virroittimen ansiosta busseista voidaan tehdä kevyempiä ja edullisempia: virroitin on osa kiinteää latauspylvästä ja laskeutuu ladattavan ajoneuvon pysähtyessä oikealle kohdalle.